Sesje popularnonaukowe wpisały się już w tradycję Liceum im. C. K. Norwida w Radzyminie. Od lat organizatorom przyświeca idea łączenia literatury i refleksji filozoficznej z problematyką wychowawczą.
Tym razem przed uczestnikami zostało postawione pytanie, jaka jest istota i granice ludzkiej wolności oraz jakie wynikają z niej zagrożenia. Punktem wyjścia dla poruszanej problematyki stanowiła twórczość dwóch wielkich Polaków – św. Jana Pawła II i patrona Szkoły C. K. Norwida.
X Sesja Popularnonaukowa, poświęcona zagadnieniu: „Wolność czy zniewolenie – paradoksy XXI wieku” odbyła się w pierwszy czwartek listopada. Honorowy patronat nad tym przedsięwzięciem objęły: Fundacja Jana Pawła II Nasz Papież przy parafii p.w. św. Jana Pawła II w Radzyminie oraz Ośrodek Dokumentacji i Studium Pontyfikatu w Rzymie.
Jubileuszową Sesję otworzyła dyrektor Szkoły dr Urszula Zimińska. Wśród gości byli m.in. : Krzysztof Chaciński, burmistrz Radzymina, Artur Laskowski, dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Radzymin, ks. Krzysztof Ziółkowski, proboszcz parafii Świętego Jana Pawła II w Radzyminie, prezes Fundacji Jana Pawła II Nasz Papież, Katarzyna Figura, wiceprezes, członkowie zarządu: Elżbieta Jeleń i Wojciech Ciechomski oraz prezes Koła Sybiraków W Radzyminie – Kazimierza Gumkowski. Następnie głos zabrali wykładowcy: prof. dr hab. Wiesław Rzońca, pracownik naukowy Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Waldemar Smaszcz, historyk literatury, Leszek Roszczenko, pedagog resocjalizacyjny, prezes Fundacji Pedagogium i ks. dr Andrzej Dobrzyński, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie.
Uczestnicy sesji wysłuchali wykładu pt. „Wolność w rozumieniu Cypriana Kamila Norwida”, który wygłosił prof. Wiesław Rzońca, przyjaciel Szkoły, który od lat inspiruje uczniów radzymińskiego Liceum do podjęcia przygody intelektualnej śladami patrona. Zdaniem profesora Norwid łączy pojęcie wolności z ludzką godnością i wynikającym z niej nakazem szacunku dla każdego człowieka, niezależnie od pochodzenia, rasy, wieku czy statusu społecznego. Profesor Rzońca z żalem odniósł się do faktu, że nie ma w Polsce muzeum Norwida. Czyżby to kolejny paradoks naszych czasów? Jak to możliwe, że poeta tej rangi, co Norwid dotychczas nie ma stałej ekspozycji?
Kolejnym prelegentem sesji był Waldemar Smaszcz, który wygłosił wykład „Godziny wciąż powracają na wielkiej tarczy historii” – Cypriana Norwida czuwanie przy godzinie wolności. W swojej wypowiedzi pan Smaszcz odniósł się do kontekstu biograficznego Norwida, poety uważanego za niezrozumiałego przez mu współczesnych. W wystąpieniu pana Smaszcza padła wymowna sentencja oddająca paradoks wolności – jeżeli praca nie jest realizacją nas samych to jest niewolą.
Do problemu wolności w perspektywie socjologicznej odniósł się pan Leszek Roszczenko – pedagog resocjalizacyjny, ekspert w zakresie uzależnień chemicznych i behawioralnych, trener Centrum Profilaktyki Społecznej, a także prezes Fundacji Pedagogium w wykładzie: „Technologie cyfrowe – szansa czy plaga XXI wieku”. Pan Roszczenko przekonywał, że żadna technologia cyfrowa nie stanowi zagrożenia dla człowieka pod warunkiem, że człowiek potrafi korzystać mądrze z dorobku cywilizacji.
Z kolei ks. dr Andrzej Dobrzyński – dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie odniósł się do ujęcie wolności z perspektywy pontyfikatu i twórczości Jana Pawła II. Dla Karola Wojtyły wolność łączyła się ze słowami – odpowiedzialność, prawda i dobro, gdyż jak mawiał papież – Nie ma wolności bez odpowiedzialności i bez umiłowania prawdy.
Po zakończeniu wystąpień wykładowców odbył się finał międzyszkolnego konkursu: Wielcy Polacy: Cyprian Kamil Norwid i św. Jan Paweł II, którego organizatorem była Fundacja Jana Pawła II Nasz Papież przy parafii Świętego Jana Pawła II w Radzyminie, Ośrodek Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących w Radzyminie. Fundacja Nasz Papież ufundowała też nagrody dla młodzieży. Zmagania konkursowe zostały przeprowadzone dla dwóch poziomów wiekowych – dla gimnazjalistów oraz dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nagrodzeni w konkursie w kategorii praca plastyczna: I miejsce Anita Pękała, Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Jasienicy, II miejsce Rafał Stańczak, Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrówce, Joanna Tochwin, Zespół Szkół w Słupnie. W kategorii prezentacja multimedialna nagrody otrzymali: I miejsce Anna Suchenek, Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Jasienicy, II miejsce Anna Dąbrowska, Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Radzyminie, III miejsce Łukasz Kaszuba, Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrówce. W tej samej kategorii na poziomie szkół ponadgimnazjalnych I miejsce zdobyła Kinga Szewczyk z Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Radzyminie, II miejsce Patrycja Danielewska z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Staszica w Wołominie, III miejsce Sylwia Karkosa z Technikum Zawodowego w Zespole Szkół Techniczno-Zawodowych im. Czesława Nowaka w Radzyminie. Zebrani gromkimi brawami nagrodzili zprezentowaną zwycięską prezentację Kingi Szewczyk, uczennicy klasy IIc LO im. C. K. Norwida.
Zwieńczeniem sesji był program artystyczny „Lekcja wolności …”, przygotowany przez młodzież Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Radzyminie pod kierunkiem pani Ewy Całki i pani Agnieszki Strojeckiej – koordynatora projektu i oraz absolwenta Szkoły Karola Bąka. Montaż poetycko – muzyczny łączył fragmenty przemówień św. Jana Pawła II oraz utworów Cypriana Kamila Norwida z twórczością Piotra Rubika, Stanisława Sojki i Ryszarda Riedla. Przesłanie utworów, a nawet tragizm życia ostatniego z wymienionych artystów miał skłonić do refleksji i stać się lekcją prawdziwej wolności tak, aby nie zmarnować swojego życia.
Sesja zakończyła się ciekawą dyskusją. Tych kilka godzin dało uczestnikom spotkania możliwość kontaktu ze słowem i przesłaniem dwóch wielkich Polaków, a także skłoniło do zadumy nad swoim życiem i wyborami, bo wolność to zawsze sztuka wyboru, tak trudna jak trudne jest życie.
/Maria Różycka/