27 czerwca 2018 r. odbyła się sesja absolutoryjna Rady Gminy Zabrodzie. Radni gminy udzielili absolutorium wójtowi gminy Zabrodzie Tadeuszowi Michalikowi za wykonanie budżetu za 2017 rok. Była dyskusja i były kwiaty.
Sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Zabrodzie przedstawiła skarbnik Gminy Wiesława Dąbrowska oraz Ryszard Kostrzewa z-ca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. W związku z udzieleniem pozytywnej opinii na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej sprawozdanie skierowano do RIO w Warszawie. Wykonanie budżetu Gminy za 2017 r. Regionalna Izba Obrachunkowa oceniła pozytywnie.
Dochody ogółem zrealizowano w kwocie 26.565.683,98zł (tj. 102,6 % planu) w tym majątkowe w wysokości 150.000,00zł (100% planu) .W stosunku do roku 2016 dochody ogółem były wyższe o 9,0 %, a dochody majątkowe uległy zmniejszeniu 76,9%.
Dochody podatkowe (wykazywane w sprawozdaniu Rb-PDP) wykonano w kwocie 5.934.714,15 zł. W stosunku do roku ubiegłego dochody podatkowe wzrosły o 14,4%. Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatkowych wyniosły 662.671,52 zł, co stanowi 11,2 % wykonanych dochodów podatkowych, zaś skutki udzielonych przez wójta ulg, umorzeń podatków, rozłożenia na raty i odroczenia terminów płatności podatków wyniosły 761.719,41 zł, co stanowi 12,8 % ww. dochodów podatkowych Gminy. Zaległości w podatkach wyniosły 319.378,95 zł. Zaległości te w stosunku do roku 2016 zmniejszyły się o 6,5%. Należności wymagalne wyniosły 643,559,21zł. Z tytułu pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina uzyskała dochody w kwocie 435.680,30zł. Na koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wydatkowała 495.598,69zł.
Wydatki ogółem wykonano w kwocie 26.144.375,39 zł (tj.95,0 % planu), w tym majątkowe w kwocie 2.993.147,37 zł (89,5% planu). W stosunku do roku 2016 wydatki ogółem były wyższe o 12,6 %, majątkowe zwiększone zostały o 22,9 %. Wydatki majątkowe stanowiły 11,4 % ogólnych wydatków budżetowych. Wykonane dochody bieżące przewyższają wydatki bieżące. Dotacje dla gminnych instytucji kultury przekazano w kwocie stanowiącej 100,00% planowanych dotacji. Kwota długu Gminy na koniec 2017r. wyniosła 4.502.988,00zł.
Budżet Gminy za 2017 r. zamknął się nadwyżką w kwocie 421.308,59 zł, przy planowanym deficycie w kwocie 1.624.300,00zł. Jednocześnie Gmina spłaciła kredyty i pożyczki długoterminowe wraz z odsetkami w kwocie 1.338.615,45 zł.
Po dyskusji w glosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2017 r. oraz absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2017, uzyskano następujący wynik: 10 radnych opowiedziało się ZA, przeciw – zero głosów, 3 radnych wstrzymało się od głosu (Waldemar Maniecki, Bogusława Wielgolaska, Maria Podolak). Na sesji 2 radnych było nieobecnych.
Po otrzymaniu absolutorium wójt Tadeusz Michalik otrzymał bukiet kwiatów, który przekazał skarbnik -Wiesławie Dąbrowskiej.
Podczas sesji odbyło się również głosowanie dot. ustalenia wynagrodzenia dla wójta Tadeusza Michalika. W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. zmniejsza się średnio o 20% wynagrodzenie pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru. Wynagrodzenie zasadnicze wójta w gminie do 15 tys. mieszkańców wynosiło od 4200 do 5900 zł, od 1 lipca br. może to być od 3400 do 4700 zł.
Propozycję nowego wynagrodzenia wójta przedstawiła skarbnik Wiesława Dąbrowska: zasadnicze 4.700 zł (dotychczasowe -5.700 zł) , dodatek funkcyjny – 1.900 zł (dotychczasowe – 1.700 zł), za wysługę lat (20%) zasadniczego) – 940 zł (dotychczasowy – 1.140 zł), dodatek specjalny (35%) – 2.640 zł (dotychczas – 2.590 zł), łącznie 10.180 zł brutto (dotychczasowy – w sumie 11.130 zł brutto). Podsumowując wynagrodzenie będzie mniejsze o 950 zł brutto.
Radni zagłosowali 12:1, a więc zatwierdzili nowe wynagrodzenie wójta, obowiązujące od 1 lipca br. w wyniku czego wójt Tadeusz Michalik otrzymywać będzie wynagrodzenie mniejsze, ale w wysokości 10.180 zł brutto.
/oprac. J.Cz./