26 maja 2021 r. został otwarty dla ruchu samochodowego wiadukt nad linią kolejową nr 6 w ciągu drogi krajowej DK 50 w miejscowości Zagrodniki/Topór. Obiekt kosztował 17,5 mln zł, a PKP PLK S.A. dodatkowo wybuduje przejście dla pieszych pod torami.
Otwarcie wiaduktu w Toporze był momentem długo oczekiwanym przez mieszkańców regionu. Umowę na realizację tego zadania PKP PLK S.A. podpisało z wykonawcą w maju 2017 roku. Miejsce było wyjątkowo niebezpieczne, gdyż przejazd kolejowy ze szlabanami usytuowany był w ciągu drogi i wiązał się z pokonaniem również skomplikowanego podwójnego zakrętu oraz skrzyżowania. Z tego miejsca przechodziło się także na peron przystanku kolejowego. W ostatnich latach sytuacja zmienia się na lepsze, gdyż przystanek z dwoma peronami został przebudowany całkowicie w latach pomiędzy 2014-2016 w ramach projektu Rail Baltica. Wiadukt w Toporze zwiększa bezpieczeństwo na kolejowej trasie, przygotowanej do prędkości 160 km/h, ważnej w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.
Od 26 maja 2021 r. kierowcy korzystają z bezpiecznego nowego obiektu, czyli wiaduktu nad torami kolejowymi, który kosztował 17,5 mln zł oraz naprawionej dotychczasowej drogi powiatowej. Wiadukt w Toporze (położonym w gminie Stoczek) wraz z drogami dojazdowymi ma 840 metrów długości. Jest również chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Bezkolizyjne skrzyżowanie powstało w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. znacznie ułatwia mieszkańcom komunikację w regionie. Wiadukt jest jednym z 11 obiektów na trasie Rail Baltica w woj. mazowieckim, przewidzianych w projekcie za 236 mln zł netto, dofinansowanym z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W uroczystym otwarciu wiaduktu w dniu 26 maja 2021 r. uczestniczyli ze strony Kolei: członek Zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch, dyrektor Regionu Centralnego PKP PLK Krzysztof Pietras, dyrektor ZLK PKP PLK w Siedlcach Andrzej Kmiecik oraz poseł na Sejm Maciej Górski, senator Maria Koc, wicestarosta Powiatu Węgrowskiego Marek Renik, kierownik siedleckiej delegatury MUW Anna Kaszuba oraz burmistrz Łochowa Robert Gołaszewski.
W trakcie uroczystości gospodarze oraz goście wspólnie usunęli prowizoryczne zapory uniemożliwiające kierowcom korzystanie z wiaduktu. Wcześniej wysłuchano kilku wypowiedzi przygotowanych na tę okazję i skierowanych do zebranych.
Burmistrz Łochowa
Robert Gołaszewski:
„Teren, na którym jesteśmy w dużej części jest na terenie gminy Łochów, a częściowo na terenie gminy Stoczek. Tu obok kończy się miejscowość Zagrodniki i wchodzimy na teren gminy Stoczek. Bardzo się cieszę. Droga krajowa nr 62 to również wiadukt budowany w Łochowie i tam ten wiadukt jest najbardziej wyczekiwany przez mieszkańców. Jak mówiła Pani Marszałek, tam krzyżują się dwie drogi krajowe i tam jest największe obciążenie ruchem. Ten wiadukt (w Toporze) jest na drugim miejscu, gdyż droga krajowa nr 50 spełnia rolę jakby obwodnicy Warszawy i ma największe przeciążenie ruchem na odcinku Mińsk Mazowiecki – Ostrów Mazowiecka i przebiega właśnie w tym momencie. Także za niego bardzo dziękuję. Mamy także dobrą informację, która jeszcze nie jest oficjalnie potwierdzona. Są to bardzo dobre informacje, że właśnie w tym miejscu powstanie jeszcze przejście dla pieszych, którzy będą kierowali się w stronę peronów. Dziękuję, że Państwo podjęli ten temat, Panie Prezesie, bo nie było to na początku uwzględnione w koncepcji, ale znaleźli Państwo zrozumienie. Dziękuję też Pani Edycie, która od jakiegoś czasu koordynuje ten projekt i jesteśmy w stałym kontakcie. Dziękuję również firmie, która realizowała to zadanie, dlatego, że potrafiła we współpracy z samorządem rozwiązywać wszystkie problemy, które pojawiały się na poszczególnych etapach. Dziękuję Panie Prezesie za te inwestycje. Liczę na dobrą współpracę, tak dobrą jak do tej pory, przy realizacji kolejnych inwestycji. Moi mieszkańcy są bardzo z tego zadowoleni. Myślę, że dzisiaj ta informacja, będzie kluczową informacją w rejonie – od dzisiaj ten wiadukt będzie oddany dla ruchu kołowego.”
Wicestarosta Węgrowski Marek Renik:
„Co dzień jakiś wypadek, jakaś awaria wywołana takim ukształtowaniem tej drogi… W tej chwili będziemy mieli prosty, ładny przejazd. Ja chciałbym bardzo podziękować za tę kolejową inwestycję, ale jednak służącą ruchowi drogowemu, która rozwiązuje te problemy, te zagrożenia dla naszych mieszkańców. Kolejna sprawa – chciałbym podziękować wykonawcy za bardzo dobrą współpracę. Wtedy, kiedy spotkaliśmy się przy podpisywaniu umowy, pamięta Pan tę rozmowę… rozmawialiśmy, martwiliśmy się o nasze drogi powiatowe, że przy okazji tej budowy zostaną one zniszczone przy okazji przez dowożenie dużych przecież ilości potrzebnych materiałów przy tak bardzo dużej inwestycji. Tak się nie stało i za to, bardzo dziękuję. Inwestycja jest tak przeprowadzona, że nie narusza tej istniejącej bardzo słabej, trzeba powiedzieć, infrastruktury drogowej naszego powiatu. Bardzo dziękuje za współpracę pomiędzy koleją, wykonawcami i samorządami, bo jest wzorowa i dobrze się zapowiada, a przed nami kolejne inwestycje kolejowe. Ale to znowu inwestycje kolejowe, które będą służyły ruchowi drogowemu. No i też, przed nami takie obawy, bo przejęcie tej infrastruktury drogowej, nowoczesnej, bardzo wymagającej od nas, budzi też pewne lęki po naszej stronie. Bo te wiadukty, te tunele, które powstaną, będą jedynymi i pierwszymi, którymi zajmować się będą nasze służby. Ta inwestycja i sposób jej przeprowadzenia dobrze prorokuje, dobrze wróży naszej współpracy. Bardzo serdecznie dziękuję za te inwestycje, bo kolej znowu okazała się nośnikiem rozwoju, takiej nowoczesnej technologii na naszym terenie. Bardzo dziękuję.”
Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:
„Te prace, które do tej pory wykonywaliśmy kosztowały nas 17,5 mln – to nie padło. Nasza Spółka jest jednym z liderów, który radzi sobie z pozyskiwaniem funduszy europejskich. Jednym z warunków inwestowania Polskich Linii Krajowych w polską infrastrukturę drogową jest porozumienie się z przyszłym zarządcą drogi i przejęcie obiektów w utrzymanie. To jest taki element, który pozwolił nam te elementy wprowadzić do dużego projektu kolejowego w zakresie, który nie jest przedmiotem zarządzania Polskich Linii Kolejowych. Tego typu współpraca nie w każdym miejscu Polski jest realizowana i nie na każdym projekcie liniowym realizujemy tego typu duże projekty drogowe. Ja także chciałbym podziękować wykonawcy, chciałbym podziękować wszystkim, którzy byli zaangażowani w realizację tego działania, tak po stronie Urzędu Wojewódzkiego, jak i władz samorządowych. Chciałbym też podziękować dyrektorowi Krzysztofowi Pietrasowi, dyrektorowi Kmiecikowi z Zakładu Siedleckiego. To są nasze służby kolejowe, które są niezbędne do sprawnego realizowania inwestycji. Region centralny zapewnia tutaj obsługę merytoryczną w zakresie budowy, a Zakład Siedlecki jest tą jednostką, która koordynuje prace, które realizujemy na budowach z prowadzeniem ruchu kolejowego. Pamiętajmy, że wszystkie zadania, które nasza spółka prowadzi to z założenia prowadzone są przy czynnym ruchu kolejowym. Realizujemy gigantyczny program inwestycyjny, który jest w apogeum – Krajowy Program Kolejowy. Mamy w całej Polsce podpisanych bardzo wiele umów. To jest w tej chwili ponad 40 mld zł w trwających, realizowanych inwestycjach. Wiele z nich jest na zaawansowanym etapie, a przygotowujemy się do kolejnej perspektywy, bo to wszystko dobre, co się dobrze kończy, a my już mamy praktycznie ogłoszone wszystkie przetargi dotyczące perspektywy, realizowanej do 2023 r. Czekamy na uruchomienie finansowania z nowej perspektywy, a równolegle jesteśmy bardzo zaangażowani czy w KPE, czy w Program Przystankowy, czy w przygotowany duży projekt rządowy związany z Koleją Plus. Podsumowując, dziękuję wszystkim za pozytywne efekty naszej pracy. Liczymy, że nasze kolejne projekty będą równie pozytywnie odbierane.”
/Janina Czerwińska foto. KW/