ggg ggg ggg ggg

Święto tańca narodowego w Wieliszewie

W dniach: 4–5 kwietnia br. Wieliszew po raz kolejny stał się stolicą polskich tańców narodowych. 24. Mistrzostwa Polski w Tańcach Polskich PS CIOFF MAZUR 2025 zgromadziły 140 najlepszych par tanecznych z 30 ośrodków z całej Polski. Tancerze rywalizowali w ośmiu kategoriach wiekowych, prezentując najwyższy poziom artystyczny i techniczny.

Główne wydarzenia turniejowe odbyły się w hali sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Wieliszewie, która na czas mistrzostw zamieniła się w pełną barw i dźwięków przestrzeń taneczną. To właśnie tam, w sobotę
5 kwietnia rozegrano wszystkie finały i rozdano nagrody najlepszym parom.
Dzień wcześniej uczestnicy wzięli udział w XIV Ogólnopolskich Warsztatach Tanecznych.
Zajęcia dla młodszych uczestników poprowadzili w tym roku: Hanna Galasińska (kat. I – „Przez zabawę do nauki. Zabawy i ćwiczenia ruchowe pomagające w nauce polskich tańców narodowych”, Ewa Stradomska (kat. II – „Wpływ ćwiczeń rytmicznych na naukę polskich tańców narodowych”), Karina Warnel-Żakowska (kat. III „Taniec współczesny jako forma wspomagająca naukę polskich tańców narodowych”).
Ponadto w piątek, 4 kwietnia 2025 roku, w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Klenczona w Wieliszewie, odbyło się XI Ogólnopolskie Sympozjum „Polskie Tańce Narodowe”. Wydarzenie to stanowiło ważny punkt towarzyszący

24 Mistrzostwom Polski w Tańcach Polskich MAZUR 2025 i zgromadziło szerokie grono pasjonatów, ekspertów oraz praktyków tańca narodowego z całej Polski.
Temat przewodni tegorocznego spotkania to: „Polskie tańce narodowe dawniej i obecnie – od sceny baletowej do współczesnych parkietów turniejowych”. W ramach sympozjum odbyły się trzy inspirujące prelekcje, które przybliżyły uczestnikom zarówno kontekst historyczny, jak i współczesne perspektywy rozwoju polskich tańców narodowych.
Program sympozjum obejmował: „Balet Wesele w Ojcowie – historia znana i nieznana”. (Prelekcja doc. dr Joanny Sibilskiej ukazała mniej znane fakty z historii jednego z najważniejszych dzieł baletu narodowego, którego premiera miała miejsce w XIX-wiecznym Krakowie). „Od Lwowa do Wieliszewa – jak polskie tańce narodowe zawędrowały na parkiety turniejowe”. (Prof. dr hab. Tomasz Nowak przybliżył historyczną drogę rozwoju tańców narodowych – od tradycyjnych salonów i scen teatralnych, po dzisiejsze turnieje i rywalizacje w duchu CIOFF). „Polskie tańce narodowe, a współczesne badania nad motoryką tancerzy”. (Dr hab. prof. AWF Marcin Bochenek zaprezentował najnowsze wyniki badań dotyczące wpływu tańców narodowych na sprawność fizyczną i rozwój motoryczny tancerzy).
Sympozjum cieszyło się dużym zainteresowaniem i było nie tylko okazją do zdobycia wiedzy i wymiany doświadczeń na temat tradycji tanecznych w Polsce, ale również przestrzenią do integracji środowiska tanecznego.

Taniec i tradycja

Tancerze prezentowali swoje umiejętności w repertuarze pięciu polskich tańców narodowych: krakowiaku, polce, mazurze, kujawiaku i oberku. Ich występy oceniało 21 sędziów z całej Polski, zgodnie z regulaminem PS CIOFF.
Wydarzenie przyciągnęło liczną, liczącą ponad pół tysiąca widzów publiczność – zarówno mieszkańców gminy Wieliszew, jak i miłośników folkloru z całego kraju. Transmisję na żywo z turnieju można było śledzić na kanale OK Wieliszew w serwisie YouTube (zanotowano ponad 10 tysięcy wyświetleń), a relacje i zdjęcia publikowano także na profilach społecznościowych organizatorów i partnerów wydarzenia.
Od sobotniego ranka trwała rywalizacja w kolejnych etapach eliminacji Mistrzostw Polski – od 1/8 finału po zmagania półfinałowe. W tym roku zmagania objęły również najmłodszych tancerzy z kat. I (7-9 lat), dotychczas startujących w towarzyszącym Mistrzostwom konkursie. Popołudniową galę finałową, którą otworzył wspólny polonez wszystkich par biorących udział w Mistrzostwach Polski, poprowadził doskonale kojarzony nie tylko w Wieliszewie konferansjer Jacek Suchciński. Uczestników i publiczność przywitał w roli gospodarza Wójt Gminy Wieliszew Paweł Kownacki, któremu sekundowali przedstawiciele głównych partnerów. Głos zabrali kolejno: Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Żelazowska, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Anna Brzezińska oraz Artur Pozorek, który odczytał list od Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika, a także prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. Partnerów oraz sponsorów tegorocznego Mazura – wśród nich reprezentującą firmę Heron Property Małgorzatę Chudzyńską – uhonorowano pamiątkowym medalem. W trakcie finałowych rozrywek podziękowano również 21 sędziom (i 2 skrutinerom) i 49 instruktorom. Z kolei przedstawiciele Komisji Tańców Polskich Polskiej Sekcji CIOFF (przewodniczący Jan Galasiński i jego zastępczyni Anna Teperek) rozdali nagrody rankingowe za rok 2024 dla najlepszych par i zespołów w poszczególnych kategoriach wiekowych. Kolejne bloki rywalizacji sportowej uświetniły występy artystyczne gospodarzy – Zespół Tańca Ludowego „Promyki” zaprezentował grupowe choreografie: tańce Górali Żywieckich, tańce krakowskie i rzeszowskie. Zakończeniem finałowej rywalizacji, której towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu orkiestry kameralnej pod kierownictwem Piotra Ptaka, była uroczysta dekoracja finalistów oraz tradycyjne pokazy mistrzów.
Tytuły mistrzowskie w 24. edycji Mistrzostw Polski PS CIOFF wywalczyli reprezentanci Teatru Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka” (zwycięstwo w 2 z 8 kategorii wiekowych, w sumie 10 par w finałach ,w tym 5 na podium), ZPiT „Malbork” (1 triumf i 5 par w finałach, w tym
3 na podium), ZPiT UP „Łaniki”
(1 wygrana i 5 finałowych par – w tym 3 na podium). Po jednym zwycięstwie zanotowały ZTL „Promyki” z Wieliszewa (2 pary w finałach) i ZPiT „Powiśle” z Puław (2 finałowe pary) oraz Stowarzyszenie Popierania Kultury Ludowej „Młody Toruń” (1 finałowa para).
W najstarszej kategorii triumfowała para niezrzeszona – Aktywni Seniorzy z Bielska Białej. Na podium stawały również pary reprezentujące Zespół Tańca Polskiego „Wronki” (dwukrotnie przy 4 parach – finalistach), krakowski ZTP „Maki i Powoje” (dwukrotnie przy 4 parach w finałach), jednokrotnie ZPiT „Zamojszczyzna” oraz gdański ZPiT UG „Jantar”. Do finałów Mistrzostw Polski swoje pary wprowadzili również: Wielkopolski Klub Tańców Polskich z Poznania
(3 pary) oraz poznański ZF „Wielkopolanie”, olsztyński ZPiT „Kortowo”, krakowski ZPiT UJ „Słowianki”, katowicki ZPiT „Silesianie”, ZPiT „Dobczyce” oraz ZPiT Politechniki Lubelskiej – wszystkie po 1 parze.
Najwięcej par w finałach Mistrzostw Polski odnotowały zespoły z Warszawy (10 par „Warszawianki”) i Poznania
(9 par z 3 poznańskich ośrodków).
5 par do finałów wprowadził Kraków i Malbork, 4 Wronki, 3 Kraków, po
2 pary Puławy i Wieliszew (jedyny wiejski ośrodek w gronie finalistów oraz jeden z dwóch w całych Mistrzostwach). Po 1 reprezentancie miały Bielsko-Biała, Dobczyce, Gdańsk, Katowice, Lublin, Olsztyn, Toruń i Zamość. Najliczniej reprezentowanym zespołem w całych Mistrzostwach był Teatr Tańca UW „Warszawianka”
z 22 parami oraz Zespół Pieśni i Tańca „Powiśle” im. Kazimiery Walczak „Mamci” z Puław (18 par).
Puchary Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy dla najlepszej pary w kat. V otrzymali po raz kolejny Kajetan Teperek i Joanna Drzas z ZPiT Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”.
Mistrzowie Polski w Tańcach Polskich PS CIOFF® Wieliszew 2025: kat. I: Piotr Lewicki, Pola Grączewska – Zespół Tańca Ludowego „Promyki” z Wieliszewa; kat. II: Mateusz Czerwiński, Dorota Saramok – Zespół Pieśni i Tańca „Powiśle” im. Kazimiery Walczak „Mamci” z Puław; kat. III: Wiktor Strzelewicz, Lena Skotnicka – Zespół Pieśni i Tańca „Łany” Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu; kat. IV: Kacper Woźniak, Zofia Ciok – Zespół Pieśni i Tańca „Malbork” 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka; kat. V: Kajetan Teperek, Joanna Drzas – Teatr Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka” /Puchar Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy; kat. VI: Jakub Teperek, Kamila Kołodko – Teatr Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”; kat. VII: Marcin Hemmerling, Maria Sudzińska – Stowarzyszenie Popierania Kultury Ludowej „Młody Toruń”;
kat. VIII: Kazimierz Korczyk, Agata Nowak – para niezrzeszona „Aktywni Seniorzy” z Bielska-Białej.

Strategiczne wsparcie Partnerów

Mazura od lat wspierają przyjaciele polskiego folkloru – instytucje państwowe, samorządowe oraz przedsiębiorstwa prywatne i państwowe, którym w sposób szczególny zależy na promowaniu polskiego dziedzictwa narodowego. Tegoroczną edycję dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przyznane w ramach Programów Ministra wsparcie jest najwyższym w niemal dwudziestoletniej historii naszych starań, pozwalające na zawieszenie organizacyjnej i merytorycznej poprzeczki jeszcze wyżej – odpowiednio dla rangi Mistrzostw Polski. Partnerem wydarzenia był po raz kolejny Samorząd Województwa Mazowieckiego i marka Mazowsze Serce Polski. To z tej historycznej krainy wywodzi się jeden z pięciu tańców narodowych – tytułowy mazur. Partnerem Głównym Mistrzostw była – również kolejny raz – Polska Organizacja Turystyczna, która w swoich działaniach poświęca wiele miejsca dla polskiego dziedzictwa narodowego i wspiera turystykę kulturową. Sponsorem generalnym Mistrzostw była firma HERON Property Polska Sp. z o.o., wspierająca Mazura od roku 2013! Mistrzostwom patronowało i nadzorowało merytorycznie Stowarzyszenie Polska Sekcja CIOFF® wraz z Komisją Tańców Polskich PS CIOFF®. Gospodarzem wydarzenia była Gmina Wieliszew i gościnne mury Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła w Wieliszewie. Organizatorem zaś, Ośrodek Kultury w Wieliszewie, wspierany przez Stowarzyszenie „Mazowsze Leśne” oraz grono kilkunastu partnerów i sponsorów, bez których przedsięwzięcie nie doszłoby do skutku.
Organizatorzy podziękowali wszystkim uczestnikom, gościom, wolontariuszom i widzom, zapraszając jednocześnie na kolejną edycję mistrzostw – już za rok!

/opr. KW, R.L.; foto: OK Wieliszew/

64 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:

Zamknij