ggg ggg ggg

Rusza budowa wiaduktu kolejowego (tunelu drogowego) w rejonie ul. Orszagha i ul. Granicznej w Kobyłce

Mieszkańcy Kobyłki czekali na tę inwestycję kilkadziesiąt lat. Nareszcie w rejonie ul. Orszagha i ul. Granicznej zostanie wybudowany wiadukt kolejowy (tunel drogowy), który zwiększy bezpieczeństwo ruchu na linii Rail Baltica oraz usprawni ruch drogowy w mieście.

W ubiegłopiątkowe przedpołudnie, 5 sierpnia na miejscu przyszłej inwestycji zorganizowano briefing prasowy, podczas którego nastąpiło podpisanie umowy o wartości 46 mln zł, pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i wykonawcą inwestycji.
W spotkaniu udział wzięli m.in.: Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel, Starosta Wołomiński Adam Lubiak oraz przedstawiciele wykonawcy zadania.
Budowa nowego bezkolizyjnego, dwupoziomowego skrzyżowania w Kobyłce, której koszt opiewa na kwotę 46 mln zł zapewni bezpieczny i sprawny ruch kolejowy oraz drogowy.
To kolejny z dwunastu obiektów i drugi w Kobyłce powstający na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Inwestycje są współfinansowane ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W ramach inwestycji ul. Orszagha zostanie przedłużona i poprowadzona tunelem pod linią kolejową, a następnie do ul. Nadarzyńskiej, czyli drogi wojewódzkiej 634. Powstanie 800 m nowej drogi, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Przebudowane zostaną także odcinki ulic sąsiadujących z tunelem oraz wykonane będą dojazdy. Inwestycja poprawi warunki komunikacji samochodowej – bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi obecny przejazd w ciągu ulic: Ręczajskiej i Jana Pawła II, a kierowcy nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.
– Nowe obiekty na trasie Rail Baltica poprawiają system komunikacji na styku dróg i torów. Konsekwentnie poprawiamy poziom bezpieczeństwa na ważnych międzynarodowych liniach. Równie konsekwentnie PKP PLK S.A. wykorzystują środki unijne m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a to pozwala na zwiększenie roli kolei w transporcie na korytarzach o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym – podkreślił Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
– Budowa międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Polsce. Międzynarodowy projekt wpłynie na rozwój nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce oraz lepsze skomunikowanie krajów Europy Wschodniej. Budowane bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowania, jak to w Kobyłce, przynoszą korzyści także lokalnym społecznościom. Inwestycje w infrastrukturę sprzyjają rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości i zwiększają bezpieczeństwo – powiedział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Korzystając z okazji Wiceminister podziękował także władzom samorządowym za wsparcie na poziomie planowania i realizacji tego typu przedsięwzięć.
– Inwestycje kolejowe wspierają rozwój Powiatu Wołomińskiego. To z jednej strony łatwiejszy dostęp do kolei i ułatwienia w codziennych dojazdach do szkół i pracy, ale też sprawniejszy ruch drogowy, poprawiający jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców. Dokładamy starań, aby nasz powiat rozwijał się dynamicznie i w sposób zrównoważony, a dobre połączenia komunikacyjne są w tym przypadku absolutną podstawą – powiedział Starosta Wołomiński Adam Lubiak. Gospodarz Ziemi Norwida i Cudu nad Wisłą podziękował Panu Ministrowi i Panu Prezesowi za wsparcie rozwoju powiatu poprzez skuteczne działania na rzecz poprawy infrastruktury drogowej oraz kolejowej, czego wyrazem są m.in. pociągi dalekobieżne Intercity, które zatrzymują się od końca
2019 roku w Wołominie, czy realizowana modernizacja dworców kolejowych w Chrzęsnem, Tłuszczu, Ząbkach, Wołominie i Dobczynie.
Warto przypomnieć, że wiadukt kolejowy to nie jedyna inwestycja PLK w Kobyłce. Postępują także prace na budowie wiaduktu drogowego w sąsiedztwie przystanku Kobyłka – Ossów. Wykonawca prowadzi stabilizację pod drogi i buduje podpory obiektu. Wiadukt nad linią kolejową będzie miał 60 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów (po jednym pasie w każdą stronę). Piesi skorzystają z chodnika, a dla rowerzystów przewidziano ścieżkę rowerową. Przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic, m.in. ul. Jasińskiego. Zakończenie prac na obu wiaduktach w Kobyłce zaplanowano na przyszły rok.
Jak już wspomniano, projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” zapewnia budowę łącznie 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zaawansowane są prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań w Zielonce, Mokrej Wsi i Tłuszczu. Wcześniej do ruchu oddano już dwa wiadukty w Łochowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. W najbliższym czasie rozpocznie się także budowa przejścia podziemnego w Toporze.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 292,8 mln zł netto.
/opr. KW; źródło: Tomasz Łotowski – PKP PLK S.A./

644 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Pielgrzymi z Żyrzyna odwiedzili Radzymin

W ostatnim czasie, Sanktuarium Św. Jana Pawła II na polach Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Radzyminie odwiedziła blisko 50-osobowa grupa...

Zamknij