Regionalna Izba Obrachunkowa unieważniła uchwałę Rady Miejskiej! Burmistrzowi Radzymina absolutorium się należało!!!
Podczas ostatniej sesji radzymińscy radni wykroczyli poza zakres merytorycznej oceny wykonania budżetu za 2013 rok. Tak orzekła w uchwale z dnia 22 lipca Regionalna Izba Obrachunkowa.
Nie ma co ukrywać, że tak korzystne dla burmistrza Zbigniewa Piotrowskiego orzeczenie Regionalnej Izby Obrachunkowej stawia radzymińskich rajców w bardzo niekorzystnym świetle na trzy miesiące przed planowanymi wyborami samorządowymi. Tym bardziej, że od samego początku dla wielu było oczywiste, że radni przekroczyli możliwości wynikające z procedury absolutoryjnej, i że głosowanie za nieudzieleniem absolutorium podyktowane było względami politycznymi.
Czy i jak radzymińscy radni zdołają się wytłumaczyć przed mieszkańcami z tej wpadki, (świadczącej skądinąd o nieznajomości procedur) zapewne dowiemy się wkrótce, a być może nawet jeszcze w tym tygodniu, o ile odbędzie się sesja nadzwyczajna, której zwołanie zaproponował sam burmistrz.
Tak czy inaczej, do tematu powrócimy w kolejnym numerze „KURIERA W”, a tymczasem, zachęcamy Państwa do zapoznania się z uchwałą RIO, której treść w całości publikujemy poniżej:
„Uchwała Nr 19.246.2014 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2014 roku w sprawie:
orzeczenia o nieważności Uchwały Rady Miejskiej w Radzyminie Nr 449/XXXIX/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok.
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.) w związku art. 11 ust. 1 pkt 6 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1113 z późn. zm.) –
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:
§ 1
Orzeka o nieważności uchwały Rady Miejskiej w Radzyminie Nr 449/XXXIX/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok z powodu istotnego naruszenia przepisów prawa tj. art. 18 ust. 2 pkt 4 i art. 28a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.).
§ 2
Od niniejszej uchwały przysługuje Miastu Radzymin prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2014 roku Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie została przedłożona uchwała Nr 449/XXXIX/2014 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok.
Z treści § 1 niniejszej uchwały wynika, że Rada Miejska w Radzyminie po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Radzymin za 2013 rok, sprawozdaniem finansowym, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta za 2013 rok, informacją o stanie mienia Miasta Radzymin za 2013 rok oraz stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, nie udziela Burmistrzowi Radzymina absolutorium za 2013 rok.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie ustaliło stan faktyczny sprawy na podstawie wyciągu z projektu protokołu z Sesji Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 17 czerwca 2014 r. sporządzonego przez Biuro Rady przesłanego elektronicznie Izbie. Przed podjęciem przedmiotowej uchwały Rada Miasta Radzymina głosami: za 19 głosów, wstrzymujących się 2 głosy, podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Radzymin za 2013 rok. Natomiast w sprawie uchwały dotyczącej absolutorium dla Burmistrza Radzymina głosowanie wyglądało następująco: za 5 głosów, przeciw 13 głosów, wstrzymujące się 3 głosy, a zatem odczytany na sesji projekt uchwały o udzieleniu absolutorium dla Burmistrza za 2013 r. został odrzucony, gdyż nie uzyskał wymaganej większości głosów. Jak wynika z wyciągu z projektu protokołu z Sesji Rady Miejskiej w Radzyminie, rada w toku postępowania omawiała szereg zagadnień stanowiących podstawę do podjęcia uchwały w niniejszej sprawie, jak też sprawy ewidentnie wykraczające poza zakres stanowiący podstawę do podjęcia uchwały w sprawie absolutorium tj. zagadnienia nie związane z wykonaniem budżetu miasta Radzymina za 2013 rok a dotyczące stosunku poszczególnych radnych do sposobu funkcjonowania organu wykonawczego w kontekście całej upływającej kadencji. Podczas obrad przeprowadzono obszerną dyskusję i wysłuchano wyjaśnień Skarbnika. Oznacza to, iż w dyskusji wykroczono poza zakres merytorycznej oceny wskazanej art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.). Ponadto Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdza, że budżet Gminy Radzymin za rok 2013 został zrealizowany w wielkościach zbliżonych do przyjętych założeń. Dochody budżetu Gminy zostały wykonane na poziomie 100,56% planu, z tego dochody majątkowe zrealizowano na poziomie 111,09% planu, a dochody bieżące 100,55% planu po zmianach. Stopień realizacji planowanych wydatków budżetu wynosi 96,02%, przy czym wydatki majątkowe zostały zrealizowane na poziomie 80,98% planu, a wydatki bieżące 96,97% planu po zmianach. Wynik budżetu zamknął się nadwyżką w kwocie 7.985.791,15 zł, podczas, gdy planowana była nadwyżka w wysokości 5.329.024,00 zł. Uchwała Rady Miasta Radzymina podejmowana była w zakresie właściwości Rady w oparciu o art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, którego treść jest następująca „uchwały w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”. Poddany pod głosowanie projekt uchwały sformułowany był następująco: „… Rada Miejska w Radzyminie udziela absolutorium Burmistrzowi Radzymina za 2013 rok”. Z uwagi na zaistniały stan faktyczny, w świetle wyżej cytowanego przepisu ustawy o samorządzie gminnym należy zauważyć, że uchwała nie zapadła, gdyż w ustawie o samorządzie gminnym brak zapisu, iż odrzucenie na sesji projektu głosowanej uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla organu wykonawczego oznacza podjęcie uchwały o przeciwnej treści. Stanowisko takie sformułował też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 02.07.2008 r. (II GSK 225/08) formułując pogląd zgodnie z którym „treść art. 28a ust.2 u.s.g. nie daje podstaw do przyjęcia poglądu jakoby odrzucenie wniosku absolutoryjnego oznaczało podjęcie uchwały o treści przeciwnej do tego wniosku”.
Z uwagi na powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej orzekło jak w sentencji”.
/opr. Rafał S. Lewandowski/