ggg ggg ggg

Regionalna Izba Obrachunkowa unieważniła uchwałę Rady Miejskiej! Burmistrzowi Radzymina absolutorium się należało!!!

Podczas ostatniej sesji radzymińscy radni wykroczyli poza zakres merytorycznej oceny wykonania budżetu za 2013 rok. Tak orzekła w uchwale z dnia 22 lipca Regionalna Izba Obrachunkowa.

Nie ma co ukrywać, że tak korzystne dla burmistrza Zbigniewa Piotrowskiego orzeczenie Regionalnej Izby Obrachunkowej stawia radzymińskich rajców w bardzo niekorzystnym świetle na trzy miesiące przed planowanymi wyborami samorządowymi. Tym bardziej, że od samego początku dla wielu było oczywiste, że radni przekroczyli możliwości wynikające z procedury absolutoryjnej, i że głosowanie za nieudzieleniem absolutorium podyktowane było względami politycznymi.
Czy i jak radzymińscy radni zdołają się wytłumaczyć przed mieszkańcami z tej wpadki, (świadczącej skądinąd o nieznajomości procedur) zapewne dowiemy się wkrótce, a być może nawet jeszcze w tym tygodniu, o ile odbędzie się sesja nadzwyczajna, której zwołanie zaproponował sam burmistrz.
Tak czy inaczej, do tematu powrócimy w kolejnym numerze „KURIERA W”, a tymczasem, zachęcamy Państwa do zapoznania się z uchwałą RIO, której treść w całości publikujemy poniżej:

„Uchwała Nr 19.246.2014 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2014 roku w sprawie:
orzeczenia o nieważności Uchwały Rady Miejskiej w Radzyminie Nr 449/XXXIX/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.) w związku art. 11 ust. 1 pkt 6 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1113 z późn. zm.) –
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:
§ 1
Orzeka o nieważności uchwały Rady Miejskiej w Radzyminie Nr 449/XXXIX/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok z powodu istotnego naruszenia przepisów prawa tj. art. 18 ust. 2 pkt 4 i art. 28a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.).
§ 2
Od niniejszej uchwały przysługuje Miastu Radzymin prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2014 roku Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie została przedłożona uchwała Nr 449/XXXIX/2014 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 17 czerwca 2014 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Radzymina za 2013 rok.
Z treści § 1 niniejszej uchwały wynika, że Rada Miejska w Radzyminie po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Radzymin za 2013 rok, sprawozdaniem finansowym, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta za 2013 rok, informacją o stanie mienia Miasta Radzymin za 2013 rok oraz stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, nie udziela Burmistrzowi Radzymina absolutorium za 2013 rok.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie ustaliło stan faktyczny sprawy na podstawie wyciągu z projektu protokołu z Sesji Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 17 czerwca 2014 r. sporządzonego przez Biuro Rady przesłanego elektronicznie Izbie. Przed podjęciem przedmiotowej uchwały Rada Miasta Radzymina głosami: za 19 głosów, wstrzymujących się 2 głosy, podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Radzymin za 2013 rok. Natomiast w sprawie uchwały dotyczącej absolutorium dla Burmistrza Radzymina głosowanie wyglądało następująco: za 5 głosów, przeciw 13 głosów, wstrzymujące się 3 głosy, a zatem odczytany na sesji projekt uchwały o udzieleniu absolutorium dla Burmistrza za 2013 r. został odrzucony, gdyż nie uzyskał wymaganej większości głosów. Jak wynika z wyciągu z projektu protokołu z Sesji Rady Miejskiej w Radzyminie, rada w toku postępowania omawiała szereg zagadnień stanowiących podstawę do podjęcia uchwały w niniejszej sprawie, jak też sprawy ewidentnie wykraczające poza zakres stanowiący podstawę do podjęcia uchwały w sprawie absolutorium tj. zagadnienia nie związane z wykonaniem budżetu miasta Radzymina za 2013 rok a dotyczące stosunku poszczególnych radnych do sposobu funkcjonowania organu wykonawczego w kontekście całej upływającej kadencji. Podczas obrad przeprowadzono obszerną dyskusję i wysłuchano wyjaśnień Skarbnika. Oznacza to, iż w dyskusji wykroczono poza zakres merytorycznej oceny wskazanej art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.). Ponadto Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdza, że budżet Gminy Radzymin za rok 2013 został zrealizowany w wielkościach zbliżonych do przyjętych założeń. Dochody budżetu Gminy zostały wykonane na poziomie 100,56% planu, z tego dochody majątkowe zrealizowano na poziomie 111,09% planu, a dochody bieżące 100,55% planu po zmianach. Stopień realizacji planowanych wydatków budżetu wynosi 96,02%, przy czym wydatki majątkowe zostały zrealizowane na poziomie 80,98% planu, a wydatki bieżące 96,97% planu po zmianach. Wynik budżetu zamknął się nadwyżką w kwocie 7.985.791,15 zł, podczas, gdy planowana była nadwyżka w wysokości 5.329.024,00 zł. Uchwała Rady Miasta Radzymina podejmowana była w zakresie właściwości Rady w oparciu o art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, którego treść jest następująca „uchwały w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”. Poddany pod głosowanie projekt uchwały sformułowany był następująco: „… Rada Miejska w Radzyminie udziela absolutorium Burmistrzowi Radzymina za 2013 rok”. Z uwagi na zaistniały stan faktyczny, w świetle wyżej cytowanego przepisu ustawy o samorządzie gminnym należy zauważyć, że uchwała nie zapadła, gdyż w ustawie o samorządzie gminnym brak zapisu, iż odrzucenie na sesji projektu głosowanej uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla organu wykonawczego oznacza podjęcie uchwały o przeciwnej treści. Stanowisko takie sformułował też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 02.07.2008 r. (II GSK 225/08) formułując pogląd zgodnie z którym „treść art. 28a ust.2 u.s.g. nie daje podstaw do przyjęcia poglądu jakoby odrzucenie wniosku absolutoryjnego oznaczało podjęcie uchwały o treści przeciwnej do tego wniosku”.
Z uwagi na powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej orzekło jak w sentencji”.
/opr. Rafał S. Lewandowski/

2 776 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
TRAGICZNY PONIEDZIAŁEK W POWIECIE Upał przyczyną dekoncentracji kierowców? Samorządy nie współpracują dla poprawy bezpieczeństwa na drogach?

Tydzień w powiecie pułtuskim rozpoczął się tragicznie. W wypadku na Al. Wojska Polskiego śmierć poniosła kobieta, która była w piątym...

Zamknij