W Przedszkolu Publicznym Bajkowa Akademia w Rozalinie Matematyczna podróż przedszkolaka szlakiem wynalazków Archimedesa dobiegła końca.
Projekt o takim tytule dofinansowany z grantu Fundacji mBanku programu ,,Rosnę z matematyką” składał się z wielu zaplanowanych aktywności, które zrealizowane zostały od stycznia do maja b.r. Siła wyporu, bryły geometryczne, zasada działania dźwigni czy przenośnika ślimakowego to dla przedszkolaków bardzo trudne pojęcia, podobnie jak pochodząca ze starożytności postać Archimedesa. Tworząc projekt nauczyciele mieli świadomość, że podejmują się niezmiernie trudnego zadania i należy w jak najszerszym stopniu uaktywnić zmysłowe doświadczenia sensoryczne przedszkolaków, dołożyć do tego sporą dawkę ruchu i otworzyć ich naturalną ciekawość, szczególnie w zakresie matematyki, mechaniki/fizyki, ekologii oraz historii.
Projekt zakładał dziesięć różnorodnych zadań. Rozpoczął się od zapoznania dzieci z Archimedesem poprzez wykorzystanie małej formy teatralnej. Archimedes kukiełka szybko zaskarbił sobie uwagę dzieci, które zapamiętały, że był to największy matematyk starożytności. Następnie dzieci uczestniczyły w prezentacji multimedialnej, gdzie zobaczyły wybrane wynalazki uczonego, także w odniesieniu do współczesnych urządzeń. Pokazanie dzieciom przyrządów do ważenia zainicjowało zorganizowanie przedszkolnej wystawy wag używanych dawniej i współcześnie. Waga sklepowa i szalkowa z odważnikami, waga hakowa, która dziś jest już rzadkością oraz podjęcie przez dzieci prób ważenia (warzyw, zabawek, składników spożywczych
na pizzę), naprawdę było dla nich nie lada gratką. W kolejnym projektowym zadaniu przedszkolaki nauczyły się korzystać z matematycznych przyrządów tablicowych. Działanie śruby Archimedesa (zrobionej przez nauczyciela z drewnianego walca z korbką i owiniętego wężem ogrodowym) dzieci poznały podczas zabawy. Transportowanie wody z dołu do góry sprawiło dzieciom dużo radości i do tej zabawy wracały wielokrotnie. Rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych płaskich dzieci nauczyły się podczas dwóch edycji wyrabiania i pieczenia pizzy. To zadanie było o tyle ciekawe, że angażowało najbliższe środowisko dziecka, czyli rodziców i dziadków. Interesujące dla dzieci było kodowanie, które rozwija umiejętność logicznego myślenia. Ten rodzaj zabawy jest kontynuowany, aby w przyszłości przedszkolaki nabyły podstawowych koncepcji informatycznych i uczyły się rozwiązywania problemów.
Zadaniem, które zweryfikowało wiedzę i umiejętności matematyczne dzieci oraz sprawdziło poziom ich uspołecznienia była wycieczka autokarowa do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Przedszkolaki miały okazję odszukać i w formie zabawy doświadczyć działania wielu urządzeń, które przed naszą erą wynalazł Archimedes. Na pochwałę zasługuje również wspaniałe zachowanie dzieci podczas podróży i pobytu w Centrum.
Czy przedszkolaki wzbogaciły wiedzę i umiejętności matematyczne mając możliwość uczestniczenia w projekcie? Oczywiście, że tak. Może nie jest ona jeszcze mocno osadzona w ich świadomości i pamięci, jeszcze nie przyswoiły wszystkich pojęć, jednak, z całą pewnością pogłębiły swoją naturalną ciekawość otaczającym je światem i połknęły matematycznego bakcyla. Wszystkie realizowane działania wykraczały poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, a przekazanie treści dotyczących sfery najbliższego rozwoju dały bazę, na której będzie budowana wiedza i umiejętności dziecka w kolejnych etapach edukacji.
Projekt zakończył się spotkaniem społeczności przedszkolnej z lokalną społecznością i przedstawicielami władz samorządowych, w tym Wójtem P. Piotrem Orzechowskim. Przedstawiono prezentację końcową z przebiegu projektu i zaproszono Gości i Przedszkolaków do kącików zadaniowych. W „Archimedesowym konstruowaniu” dzieci wznosiły misterne budowle ze słomek konstrukcyjnych, „Układanie z Archimedesem” było zajęciem w tworzeniu pajacyka z figur geometrycznych płaskich do wierszyka „Przedszkolaczek Jacek”, a „Archimedesowe origami” to kreatywne prace z origami. W kąciku zadaniowym „Eureka! Prawo Archimedesa” zabawie z nabieraniem wody za pomocą ślimaka Archimedesa nie było końca.
Proces realizowania projektu był dla Kadry Przedszkola dużą przyjemnością, a uśmiech przedszkolaków i ich zaangażowanie dumą i satysfakcją, że w Przedszkolu Bajkowa Akademia w Rozalinie nauczyciele potrafią rozwijać „dzieciom skrzydła”.
Fundusze pozyskane z grantu wzbogaciły zasób pomocy dydaktycznych dla dzieci. Zakupione zostały: teatrzyk kamishibai, mata do kodowania, 3 zestawy klocków konstrukcyjnych i bilety wstępu do CNK w Warszawie.
Dyrektor Krystyna Ołdak i Kadra Przedszkola serdecznie dziękują Rodzicom, którzy zaufali i wyrazili zgodę na udział ich dzieci w zaproponowanym projekcie oraz włączyli się w realizację części działań. Słowa wdzięczności kierują również do całej społeczności lokalnej za zaangażowanie i przyjazny odbiór projektu. Słowa podziękowań kierowane są w stronę Fundacji mBanku za przyznany grant, a do Stowarzyszenia Przyjaciół Strachówki za prawno-księgowe firmowanie wniosku i odpowiedzialność za jego rozliczenie.
/RED/