W związku z ukazaniem się w gazecie „Z biegiem Liwca” nr 29 z dnia 1 października 2024 r. artykułu prasowego autorstwa Pani Agaty Dąmbskiej pt. „Sądny czas” wyjaśniamy, iż podane w nim informacje są nieprawdziwe, gdyż:
Nieprawdą jest, iż Zastępca Burmistrza wykonująca zadania i kompetencje Burmistrza Łochowa powinna złożyć do Rady Miejskiej w Łochowie projekt uchwały o powołaniu skarbnika.
W chwili obecnej, ma moc obowiązującą Uchwała nr VI/40/2015 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie powołania Skarbnika Gminy Łochów. Oznacza to, iż Skarbnikiem Gminy Łochów jest Pani Maria Komuda, która została czasowo zawieszona w wykonywaniu czynności służbowych na tym stanowisku.
Nieprawdą jest twierdzenie, iż „funkcja głównego księgowego pozostaje nieobsadzona, co niesie za sobą poważne konsekwencję prawne i faktyczne” oraz „przedłużający się brak takiej osoby oznacza zamarcie urzędu, gdyż zastępca nie przejmuje całości kompetencji”. Zastępca Skarbnika posiada upoważnienia, które w pełni zapewniają możliwość zachowania ciągłości pracy urzędu, co pozostaje w zgodzie z zaleceniami m.in. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 28 października 2019 r. (RP 0441/139/45//1/2019). I tak od dnia 23 lipca br. zostało zawartych 49 umów oraz wystawionych 29 zleceń.
Nieprawdą jest, iż „działalność władz Łochowa sprowadza się obecnie do wykonywania zadań obowiązkowych, mających ustawowe terminy realizacji, bądź kontynuowania rozpoczętych spraw”. Podstawą działalności każdego samorządu jest realizacja wymagań stawianych przez obowiązujące przepisy prawa. W chwili obecnej zarówno władze gminy, jak i pracownicy wywiązują się terminowo z tych obowiązków. Wszystkie referaty w Urzędzie Miejskim w Łochowie na bieżąco obsługują mieszkańców. Dodatkowo, w okresie od sierpnia do końca września 2024 r. przedstawiciele urzędu z Zastępcą Burmistrza na czele uczestniczyli w prawie 30 zebraniach wiejskich dotyczących funduszu sołeckiego oraz w spotkaniach z mieszkańcami w sprawie Planu Ogólnego. Została też zorganizowana zbiórka na rzecz osób, które ucierpiały z powodu powodzi na południu kraju.
W urzędzie tworzony jest obecnie Punkt wsparcia dla organizacji pozarządowych, który zostanie wpisany w przygotowany projekt Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w 2025 r. Obecnie poddany konsultacjom społecznym jest również projekt „Strategii Rozwoju Gminy Łochów”. Od 23 lipca do 30 września br. zostało m.in. wydanych 39 zarządzeń Burmistrza Łochowa oraz udzielono 23 informacji publicznych.
Nieprawdą jest, że „część radnych i pracowników urzędu ma dodatkowe kłopoty, związane ze śledztwem w sprawie wymuszania podpisów pod apelem o przywrócenie do pracy burmistrza i skarbnika”. Wiedzę o toczącym się w sprawie postępowaniu posiadamy wyłącznie z mediów społecznościowych. Do Urzędu Miejskiego w Łochowie nie wpłynęło od organów ścigania żadne pismo w tej sprawie. Nie mamy też żadnej innej informacji o powyższym.
Nieprawdą jest, że „jeśli stan rzeczy będzie się przedłużał wkrótce powołany zostanie Zarząd Komisaryczny”. Przesłanki powołania zarządu komisarycznego zostały bardzo wyraźnie wskazane w ustawie o samorządzie gminnym. Zgodnie
z Art. 97 ust 1. Ustawy o samorządzie gminnym -„ W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję”. W chwili obecnej taka sytuacja nie zachodzi.
Gmina Łochów oraz jej jednostki organizacyjne, jak również Urząd Miejski działają sprawnie i realizują wszystkie zadania ustawowe.
Angelika Pasek-Gilarska
Sekretarz Gminy Łochów