Teresa Anna Wargocka – poseł PiS, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej o reformie edukacyjnej w polskich szkołach.
Jak, kiedy i dlaczego wprowadza się zmiany w edukacji? Czy zmiana, choć wyczekiwana, będzie dobrą zmianą? Wiele pytań, niepokojów lokalnych społeczności, strachu przed chaosem, obaw o miejsca pracy… Z tym zmierzyła się wiceminister Teresa Wargocka podczas kolejnego już spotkania w Wyszkowie z mieszkańcami.
Zgodnie z obietnicą, co miesięcznych rozmów na ważne i aktualne tematy, wyszkowskie struktury Prawa i Sprawiedliwości zaprosiły wszystkich zainteresowanych proponowanymi zmianami w edukacji wprowadzanymi aktualnie przez rząd premier Beaty Szydło. Zmiany cofają wprowadzoną wcześniej reformę dotyczącą organizacji i struktury szkolnictwa w Polsce. Nie ma, więc co się dziwić, że wieczorem 28 września 2016 r. do Biblioteki Miejskiej w Wyszkowie na spotkanie z wiceminister Teresą Wargocką przybyło bardzo dużo osób. Nie zabrało przedstawicieli wyszkowskiego samorządu, dyrektorów i nauczycieli szkół, rodziców, dyrektorów jednostek samorządowych, związków zawodowych, społeczników, członków struktur Prawa i Sprawiedliwości z Wyszkowa i ościennych gmin i miast np. Pułtuska.
Zebranych przywitał Waldemar Sobczak – przewodniczący powiatowych struktur Prawa i Sprawiedliwości, który określił przebieg i ramy czasowe spotkania. Następnie Anna Król zaprezentowała życiorys Teresy Wargockiej (zamieszczony obok). Po tym wstępie gospodarzy, półgodzinnego, ogólnego wprowadzenia do tematu dokonała Pani Minister. Informacje były przedstawione merytorycznie i przystępnie, i wiele z nich jednocześnie prezentowano w formie wizualnej. Zebrani również otrzymali od Kamila Wichrowskiego – asystenta Pani Wiceminister, materiały w formie pisemnej ulotki, gdzie wyjaśnia „Dobrą zmianę w edukacji”.
Jakie to zmiany?
– Od 1 września 2017 r. 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnia szkołą podstawową. Absolwenci klasy VI dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej od 1 września 2017 r. rozpoczną naukę, jako pierwsi uczniowie klasy VII.
– Dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące od 1 września 2019 r. stanie się 4 -letnim liceum ogólnokształcącym. Pierwsze rekrutacje do I klasy 4-letniego LO dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej oraz ostatnia rekrutacja dla absolwentów gimnazjum do 3-ltniego liceum będzie przeprowadzona w roku szkolnym 2019/2020.
– Od 1 września 2019 r. dotychczasowe 4-letnie technikum stanie się 5-letnim technikum. Pierwsze rekrutacje do klasy 5-letniego technikum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej oraz ostatnia rekrutacja dla absolwentów gimnazjum do 4-letniego technikum będzie przeprowadzona w roku szkolnym 2019/2020.
– Od 1 września 2017 r. dotychczasowa trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa stanie się trzyletnią branżową szkołą I stopnia. Na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 do branżowej szkoły I stopnia będzie przeprowadzana rekrutacja absolwentów gimnazjum, natomiast na lata szkolne 2019/2020 i późniejsze będzie rekrutacja absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej.
– Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 roku, w związku z tym planuje się utworzenie branżowej szkoły II stopnia od września 2020 r. oraz przeprowadzenie pierwszej rekrutacji kandydatów na rok szkolny 2020/2021.
Temat reformy w oświacie, która zakłada wprowadzenie ośmioletnich podstawówek, likwidację gimnazjów, przywrócenie czteroletnich liceów, pięcioletnich techników oraz powołanie szkół branżowych I i II stopnia w kształceniu zawodowym, wcale nie jest łatwy. Trzeba jednak podkreślić, że wiceminister Teresa Wargocka, poradziła sobie bardzo dobrze. Wypowiedz była konkretna, jasna i o ile to możliwewyczerpująca. Zapraszamy na stronę internetową naszej gazety: www.kurier-w.pl , gdzie zamieścimy duży fragment wypowiedzi wiceminister Teresy Wargockiej.
W kolejnym punkcie spotkania poświęconego zgłaszaniu pytań, dzieleniu się swoimi uwagami, dopytywaniu o bardziej szczegółowe wyjaśnienia Pani Wiceminister z dużą pewnością i wiedzą starała się rozwiewać obawy, tłumaczyć nieścisłości. Oczywiście nie zabrakło kilku wypowiedzi pesymistycznych, ale tu w sukurs Teresie Wargockiej przyszły osoby, których postrzeganie wprowadzanej reformy było pozytywne. Wręcz padło stwierdzenie pod adresem przedstawicieli Urzędu Miasta i niektórym dyrektorom szkół, o straszeniu nauczycieli i rodziców nowymi rozwiązaniami. Nie można też odciąć się od polityki w związku z reformą, bo czynienie zarzutów rządzącym, że przyjęli zbyt duże tempo wprowadzania zmiany jest chybiony. Najlepszym terminem jest początek roku szkolnego 2017/2018, gdyż z doświadczenia wynika, że wybory są nieodpowiednim momentem na reformy, a takie przecież będziemy mieli: samorządowe w 2018 roku i parlamentarne w 2019 roku. Zmiana będzie i tego nikt nie ukrywa, ale też jak zapewniała Teresa Wargocka zostawiono samorządom czas i możliwości na sposób likwidowania gimnazjów. Tu pole do wspólnych decyzji i działań mają samorządy szkoły i rodzice. Wariantów przekształceń w latach 2017 – 2019 jest kilka: SP 8 + oddziały Gimnazjum, LO 3 + oddziały Gimnazjum, Technikum 4 + oddz. Gimnazjum, Branżowa Szkoła I. Przypominała, że z 27,5 tysiąca szkół tylko 10% będzie ulegać przekształceniu i to naprawdę da się zrobić z sensem: „Przygotowujemy naprawdę początek dobrych zmian w edukacji” – zwracała się do zebranych wiceminister Teresa Wargocka.
Wielokrotnie Pani Wiceminister zapewniała zebranych, że nie będzie zwolnień nauczycieli w związku z wprowadzaniem reformy. Co więcej uznano, że wprowadzenie ośmioklasowych szkół podstawowych zatrzyma likwidację szkół w terenach wiejskich. Łatwo również utworzyć taką szkołę z obecnej sześcioletniej szkoły podstawowej i zespołu szkół. Przywrócenie ciągłości nauki, nowa podstawa programowa, która przywraca wiele przedmiotów obecnie istniejących w formie szczątkowej zmieni jakość nauki. Zapewniała, że dotacje na uczniów nie zostaną zabrane z samorządów, więc problemów z finansowaniem nie powinno być. Nie widzi też powodu do znikania gimnazjów, gdyż jest przecież system łączenia w większe szkoły. Poinformowała, że w związku z różną sytuacją finansowa samorządów ministerstwo dokona przeglądu subwencji oświatowej i jej rozdziału. Planowane jest „ucinanie” wyciekających pieniędzy z systemu do szkół niepublicznych. Sporo czasu poświęcono opisowi obecnie panujących negatywnych zjawisk w szkole np. testomanii i podporządkowaniu się wynikom oraz zabieganiu o to, by uczniowie byli przygotowani do świetnego zaliczania testów, a to przecież nie określa całej wiedzy dziecka.
Oczywiście w trakcie pytań i odpowiedzi zostało omówionych wiele innych, bardziej szczegółowych spraw interesujących uczestników spotkania np. przygotowań arkuszy, sprawa oddziałów przedszkolnych, za ciężkich i za drogich podręczników, itp.
Spotkanie trwało ponad dwie godziny. Wyszkowianie podziękowali za wyczerpującą informację, merytoryczne wystąpienie oraz bardzo kulturalną i ciepłą atmosferę stworzoną przez wiceminister Teresę Wargocką oklaskami, a organizatorzy pięknym bukietem kwiatów.
/Janina Czerwińska/
Teresa Wargocka urodziła się 18 grudnia 1955 r. w Mińsku Mazowieckim.
Jest absolwentką Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, wydziału Filozofii Chrześcijańskiej na kierunku filozofia społeczna /socjologia/.
Ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Studium kwalifikacyjne – kwalifikacje pedagogiczne do pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego. Posiada uprawnienia do zajmowania stanowisk kierowniczych w oświacie. Uzyskała tytuł zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
Doświadczenie zawodowe nabyła będąc zatrudniona w Fabryce Urządzeń Dźwigowych w Mińsku Mazowieckim na stanowisku samodzielnego organizatora i rewidenta zakładowego oraz w Sądzie Rejonowym w Mińsku Mazowieckim jako kurator zawodowy dla nieletnich.
W 1985 r. podjęła pracę w oświacie zajmując kolejno stanowiska wychowawcy internatu, zastępcy kierownika internatu, pedagoga szkolnego, zastępcy dyrektora ds. wychowania.
W latach 2000-2007 pełniła funkcję dyrektora Zespołu Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku Mazowieckim.
Od 2004 członek Prawa i Sprawiedliwości; członek Rady Politycznej PiS, członek prezydium Klubu Radnych PiS, członek Zarządu Okręgowego PiS.
W 2006 r. rozpoczęła działalność społeczno – polityczną zostając radną Sejmiku Województwa Mazowieckiego. Pracowała w Komisji Edukacji i Komisji Infrastruktury.
W latach 2007-2011 pełniła funkcje Posła na Sejm RP VI Kadencji, była członkiem Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, członkiem podkomisji
ds. ekonomiki edukacji oraz członkiem Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
W 2014 r. ponownie została radną Sejmiku Mazowieckiego wiceprzewodniczącą Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego członkiem Komisji Budżetowej i Komisji Zdrowia.
Od listopada 2015 r. Poseł na Sejm RP VIII Kadencji oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Jest mężatką, matką trzech dorosłych córek.