Pierwszy z cyklu spotkań muzycznych trzeciej edycji Festiwalu odbył się w ubiegła niedzielę 15 marca o godz. 14.00 i zgromadził kilkadziesiąt osób, które wysłuchały niezwykle pięknego wykonania Oratorium Papieskiego.
Festiwal organizowany przez Miejski Ośrodek Kultury w Kobyłce pod honorowym patronatem: przewodniczącej Rady Miasta Kobyłka Ewy Jaźwińskiej, burmistrza Miasta Kobyłka Roberta Roguskiego oraz Biskupa Pomocniczego Diecezji Warszawsko – Praskiej Księdza Marka Solarczyka i proboszcza parafii św. Kazimierza Królewicza w Kobyłce ks. Bogdana Sałańskiego. Inauguracyjny koncert to Oratorium Papieskie pod tytułem „Najważniejsza jest miłość”, które zostało stworzone w hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. Koncert wykona klasyczny kwintet dęty Favori w towarzystwie Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. Kompozytorem oratorium jest Tomasz Labuń, młody, współczesny kompozytor, aranżer i dyrygent, który w swoim dorobku ma różne dzieła muzyczne, w tym również kompozycje sakralne. Katarzyny Soja opracowała narracje na postawie twórczości naszego wielkiego rodaka Świętego Jana Pawła II, a w roli narratora mieliśmy przyjemność słuchać Grzegorz Soja. W tle, na ekranie pojawiały się zdjęcia Jana Pawła II oraz słowa pieśni i prezentacji wykonywanych w danym momencie.
Dzieło „Najważniejsza jest Miłość” wykonał klasyczny kwintet dęty (flet, obój, waltornia, fagot, klarnet), sopran, narrator, chór z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych min. wibrafon, dzwonki, dzwony rurowe i inne. Klasyczny kwintet Dęty Favori wystąpił w składzie:
Sylwia Lorenc – flet, Katarzyna Soja – Obój, Michał Szubarga – Klarnet, Anna Muszyńska – Fagot, Emilian Bońkowski – Waltornia. Na instrumentach perkusyjnych zobaczyliśmy i usłyszeliśmy Mariusza Kowala.
W utworze wystąpił Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego pod kierownictwem Liliany Krych. Chór kameralny powstał w 1998 roku z inicjatywy studentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i nosił nazwę Polskiego Choru Jeunesses Musicales oraz Strussingers od 2005 r. Aś koncertuje pod obecną nazwą chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. Wykonuje muzykę wszystkich epok od baroku do współczesność.
Niezapomnianym przeżyciem było wysłuchanie sopranistki Doroty Szczepańskiej, absolwentki Szkoły Muzycznej I i II st. im. G. Bacewicz w Warszawie w klasie gitary Leszka Potasińskiego i Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie śpiewu Małgorzaty Marczewskiej. Mieliśmy możliwość podziwiać jej niezwykły głos, przepięknie współgrający z chórem i muzykami. Nad całością czuwał dyrygent i kompozytor Tomasz Labuń. Ta niespotykana u innych kompozytorów instrumentacja przyciągała uwagę słuchacza poprzez różnorodne barwy brzmieniowe, a różnorodność muzyki doskonale odzwierciedla bogactwo duchowe naszego Papieża i intensywność jego życia. Nowatorskie podejście do utworu poprzez nietypowe instrumentarium i wykorzystanie chóru, czyni ten utwór bardzo interesującym i oryginalnym.
Kunszt i piękno wykonania Oratorium Papieskiego docenił gospodarz gminy – burmistrz Robert Roguski, który wraz z pracownikami przygotował z podziękowaniem od samorządu i mieszkańców bukiety kwiatów dla wykonawców. Kilka słów na temat koncertu, festiwalu i podziękowań za wyjątkowy występ skierowała również Małgorzata Głębicka-dyrektor miejskiego Ośrodka Kultury w Kobyłce. Zaprosiła również na kolejne koncerty, które odbędą się 22 marca i 29 marca oraz Jarmark Wielkanocny planowany na 2 kwietnia. Szczegółowe informacje o festiwalu na portalach: kobylka.pl oraz kultura.tylko.to
/Janina Czerwińska/