ggg ggg ggg ggg

Dworzec kolejowy w Ząbkach po metamorfozie

Zakończyła się modernizacja zabytkowego dworca kolejowego w Ząbkach. Budynek przypominający kształtem wagon z lat 30. XX wieku odzyskał historyczny wygląd, a zarazem wyposażony został we współczesne udogodnienia dla pasażerów.
Inwestycja zrealizowana przez PKP S.A. kosztowała blisko 7 mln złotych.

default

Niewielki dworzec w Ząbkach będący symbolem modernistycznej architektury przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której nie tylko odzyskał historyczny wygląd, ale stał się również komfortowym miejscem obsługi pasażerów.
Prace przy przebudowie ząbkowskiego dworca rozpoczęły się w 2023 roku. Obiekt został poddany kompleksowej modernizacji przy zachowaniu jego historycznego charakteru.
Budynek ten był jednym z wielu typowych dworców-poczekalni, które budowano w aglomeracji warszawskiej m.in. przy liniach grodziskiej, czy otwockiej. Wybudowano go w 1952 r. według projektu inżyniera Kazimierza Brandta. Choć ma bardziej uproszczoną formę, to nawiązuje wyglądem do przedwojennych skrzydlatych wiat, których architekt był współautorem. Kształtem bryły budynek przypomina nadwozie wagonów osobowych z lat 30. XX w. Przypadkowe nie są również wysokość ułożenia płytek na elewacji uwydatniająca kształt wagonu, a także stolarka okienna o podziałach przypominających okna wagonowe. Renowacji poddano klinkierowe płytki, a tynki wykonane zostały na wzór historycznych. Nowe, ale nawiązujące do dawnych są okna i drzwi oraz zegary. Pod wiatami zaprojektowano otwarte poczekalnie osłonięte szklanymi ściankami z ławkami i przysiadkami, a także gablotami na rozkłady jazdy pociągów. Na dachu dworca znalazły się przestrzenne napisy z nazwą obiektu i logotypem PKP S.A.
Wnętrze również nawiązuje do starego wagonu, stąd wyposażenie poczekalni w drewniane ławki. Interesującymi elementami aranżacji są też odrestaurowany piec kaflowy oraz posadzka z geometrycznym wzorem. Nowymi udogodnieniami są ogólnodostępne toalety, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, klimatyzacja oraz defibrylator AED.
Przebudowa dworca to nie tylko inwestycja w poprawę jego estetyki, ale też w komfort pasażerów i ekologię. W budynku wprowadzono różne rozwiązania z myślą osobach z niepełnosprawnościami, w tym oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe dworca. Zastosowano energooszczędne oświetlenie i panele fotowoltaiczne, a pracą urządzeń i instalacji (w tym systemów bezpieczeństwa) steruje system inteligentnego zarządzania budynkiem kontrolujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Integralną częścią inwestycji jest zagospodarowanie części terenu wzdłuż ul. 3 Maja. Powstały: nowy chodnik, parking na 25 pojazdów, w tym miejsca Kiss&Ride, wiata z 30 stojakami na rowery i stacją do ich naprawy.
– Cały czas obserwujemy wzrastającą liczbę pasażerów kolei w Polsce, a na te imponujące wyniki składają się w dużej mierze przewozy w największych polskich aglomeracjach. Stąd tak ważne jest, by zapewnić wysoką jakość obsługi również codziennym użytkownikom kolei, zarówno jeśli chodzi o samo oczekiwanie na pociąg, jak i możliwość wygodnego dojazdu do dworca i zaparkowania roweru czy samochodu. Przykładem takiej inwestycji jest oddany właśnie do użytku dworzec w Ząbkach – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworca w Ząbkach została zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych jest firma MERX sp. z o.o. z Warszawy. Wartość inwestycji to 6,8 mln zł brutto. Inwestycja dworcowa w Ząbkach dopełnia przeprowadzoną wcześniej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizację peronu i przebiegającej przez miasto linii kolejowej.

/opr. KW; źródło: PKP S.A.; UM Ząbki;
foto: PKP S.A./

57 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
SwK Kartpol Kobyłka oraz PGE Projekt Warszawa nawiązały współpracę strategiczną

Klub siatkarski PGE Projekt Warszawa nawiązał strategiczną współpracę z klubem SwK Kartpol Kobyłka. – Dla Miasta Kobyłka to kolejny krok...

Zamknij