ggg ggg ggg

Dwa warianty obwodnicy Łochowa – konsultacje

27 kwietnia w Szkole Podstawowej Nr 3 w Łochowie odbyły się kolejne konsultacje w sprawie przebiegu przyszłej obwodnicy. Kolejne zaplanowano w Gwizdałach (Szkoła Podstawowa) – 7 maja, w Budziskach (Remiza OSP) – 8 maja, w Barchowie (świetlica) – 11 maja, wszystkie godz. 18.00, aby jak najwięcej mieszkańców wzięło w konsultacjach udział.

W spotkaniu konsultacyjnym jak zwykle, bo przecież to nie było pierwsze, ani też ostatnie, uczestniczyli mieszkańcy, bo przecież o ich zdanie i uwagi prosili projektanci z biura projektowego TRAKT, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządowcy. W spotkaniu 27 kwietnia 2018 r. w SP Nr 3 w Łochowie zebrało się kilkaset osób – mieszkańców głównie Łochowa, ale też Gwizdał, Budzisk, Pogorzelca, Barchowa. Na początku projektanci z firmy TRAK zaprezentowali projekty koncepcji przebiegu przyszłej obwodnicy Łochowa i omówili przebieg inwestycji. W związku z tym, że na poprzednim spotkaniu konsultacyjnym przedstawiono kilka tras oraz warianty ich przebiegu zapoznano zebranych z ilością zebranych opinii. Uwagi zgłaszane w ankiecie składanej wcześniej przez mieszkańców spowodowały, że rozpatrywano dwa odcinki trasy w dwóch wersjach umownie oznaczonych: 1X, 1Y, 2X, 2Y. Przedstawiciele projektantów szczegółowo omówili i pokazali warianty oraz rozwiązania komunikacyjne. Pierwszy odcinek i warianty zaczynają się od mostu na Liwcu. Drugi odcinek od DK nr 62 poprzez tzw. „stary Łochów”. Wariant z Y (nowy) byłby skomunikowany z poprzednim odcinkiem przy pomocy dwóch rond. To tzw. Wariant „zielony”, który wchodzi przez ul. Myśliwską. Jest prowadzony nieco dalej od ogródków działkowych, ul. Myśliwską, w drogę serwisową obok Pałacu w Łochowie, rondem przy OSP i byłby skomunikowany na terenie niezabudowanym. Wariant X najmniej uciążliwy – węzeł najdalej na północ od ul. Myśliwskiej, minimalnie ingeruje w ogródki działkowe, ulice: Rzeczna, Laskowska, Węgrowska – skomunikowane rondem i odsunięty na północ. Niestety, emocji podczas tego trwającego kilka godzin spotkania nie zabrakło. Były ostre protesty osób skupionych wokół sprawy wybudowania obwodnicy przez teren „starego Łochowa”. Postulowano całkowite odejście od budowy obwodnicy. Osoby z terenów działek sprzeciwiały się zbliżeniu obwodnicy po części ich obszaru przez trasę z ruchem tirów i tysiącami samochodów. Najwięcej uwag wzbudzał odcinek łączący obwodnicę miasta z DK nr 62, w części tzw. „starego Łochowa”. Wiele osób podkreślało, że obwodnica jest potrzebna, ale żeby całkowicie była wyprowadzona poza miasto, a nie przecinała i dzieliła Łochów. Niestety, martwiąc się o tereny rekreacyjno – turystyczne, całkowicie osoby te pomijały fakt, że są tam tereny Natura 2000 i wszelkie takie projekty zostaną od razu odrzucone. Oskarżano Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że przez Łochów chcą tak naprawdę poprowadzić fragment obwodnicy Warszawy. Jedna z dyskutantek (bardzo krzykliwa i aktywna) wzbudziła ostry sprzeciw przedstawiciela z Pogorzelca – radnego Owsianko. Pani wypowiadała się jego zdaniem nieprawnie w imieniu mieszkańców miejscowości, od których żadnego upoważniania nie miała, a wręcz podpisali się pod listem, który później zmieniła, o czym nie mieli świadomości. „Pani jest spadochroniarzem, Pani nie reprezentuje Pogorzelca” – zwracał się do zacietrzewionej kobiety, stwierdzając, że obwodnica jest im niezbędna ze względów na uciążliwość obecnego ruchu i niebezpieczeństwo utraty życia (tragiczne wypadki). Część osób, np. z Gwizdał i Barchowa opowiadała się zdecydowanie za obwodnicą i to jak najszybciej. Jak się okazało dla wielu mieszkańców ta inwestycja drogowa jest bardzo potrzebna i rozwiąże problemy komunikacyjne Łochowa i okolic. Dyskutowano też o zmianach przebiegu odcinków, przesunięciu nieco dalej lub bliżej od proponowanej drogi, zbyt dużej ilości rond. Powtórzyły się głosy osób, którym droga zabiera część posesji, jest zbyt blisko domu, czy spowoduje spadek wartości lub uciążliwość zamieszkania. Na te obawy i uwagi wyczerpująco starali się odpowiadać zarówno projektanci, jak i przedstawiciele GDDKiA.Swoje uwagi i przemyślenia wyraziły osoby zainteresowane, czyli mieszkańcy miejscowości i fragmentów Łochowa, np. prezes firmy ARCHE właściciel Pałacu Łochów (całkowicie przeciwny przebiegowi tego odcinka) oraz samorządowcy m.in.: Robert Gołaszewski – burmistrz Łochowa, Krzysztof Fedorczyk – starosta węgrowski (postulujący powrót do starej koncepcji), Artur Lis – radny Rady Powiatu Węgrowskiego, który zwracał uwagę, że dla gminy sukcesem jest powstanie tej obwodnicy. „Dla mieszkańców Gwizdał, Budzisk, to jest jeden wielki koszmar, nie da się żyć, nie ma chodnika…” – wyjaśniał.Pod adresem starosty słusznie zostało zadane pytanie: skoro koncepcja sprzed lat była dobra, dlaczego tego nie zrobili – „Trzeba było zrobić Panie starosto, to byśmy dziś o tym nie mówili”. Projektanci i przedstawiciele GDDKiA odpowiadali na pytania mieszkańców oraz prosili o wypełnienie formularza badania opinii społecznej, który pomoże w dalszych pracach nad koncepcjami obwodnicy Łochowa. Na początku spotkania dokładnie wyjaśnili, co zawiera formularz w poszczególnych punktach. Kolejne spotkania odbędą się w maju (podane powyżej), a ogólne w Łochowie planowane jest na czerwiec. /J.Cz/

11 377 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Obchody 3 Maja na Placu Wolności w Ostrowi Mazowieckiej z asystą Wojskowego Ośrodka Kartograficznego w Komorowie

Do udziału w uroczystościach z okazji 227. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja zaprosił mieszkańców burmistrz Ostrowi Mazowieckiej Jerzy Bauer oraz...

Zamknij