Wielkimi krokami zbliża się modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa – Rembertów – Tłuszcz (Sadowne). W poniedziałek, 14 stycznia odbyło się spotkanie z władzami Wołomina, podczas którego wykonawca inwestycji firma ,,Torpol” oraz przedstawiciele PKP PLK przedstawili zakres prac, które mają rozpocząć się już w przyszłym roku.
W spotkaniu uczestniczyli: PKP PLK – Jerzy Korzeniowski, Kazimierz Peryt, Torpol – Adam Kiriczok, Janusz Rutkowski oraz burmistrz Ryszard Madziar wraz z zastępcą Grzegorzem Mickiewiczem
Według wstępnej koncepcji, gruntownej przebudowie ulegnie większość przejazdów kolejowych.
To dobra wiadomość dla zmotoryzowanych mieszkańców Wołomina. Po zakończeniu modernizacji nie będą oni musieli stać w korkach, lecz swobodnie przedostaną się na drugą stronę miasta tunelami. Obecnie, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy pociągi kursują bardzo często, kierowcy muszą stać nawet po kilka minut przed zamkniętymi przejazdami. Dwa przejazdy kolejowe w Wołominie (ul. Przejazd przechodząca w ul. Sasina oraz al. Niepodległości przechodząca w ul. Geodetów, przy stacji Wołomin Słoneczna), zostaną zastąpione tunelami drogowymi. Kładka dla pieszych przy stacji Wołomin zostanie zastąpiona przejściem podziemnym wraz z dojściem do peronów. Dodatkowo na wysokości ul. Sikorskiego powstanie nowe przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Dzięki temu obie części Wołomina będą lepiej skomunikowane.
Na tym jednak zmiany się nie kończą, bowiem na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna zostanie dobudowana druga para torów. Dzięki nim otworzy się ruch dla pociągów dalekobieżnych poruszających się na linii Rail Baltica prowadzącej aż na Litwę. Nie będą one kolidowały z pociągami podmiejskimi. Zwiększenie przepustowości linii umożliwi skorzystanie z niej większej ilości przewoźników. Pociągi będą mogły jeździć częściej i sprawniej. Częściowo zmodernizowane zostaną również perony wraz z niezbędną infrastrukturą.
Zakorkowany i niebezpieczny obecnie przejazd kolejowy na ul. Geodetów wkrótce ma zastąpić tunel
– Wiemy, że tysiące mieszkańców Wołomina codziennie korzystają z pociągów, udając się do stolicy. Dobrą wiadomością jest, że podczas przebudowy mieszkańcy nadal będą mogli podróżować koleją do Warszawy. Wspólnie z inwestorem uzgodnimy rozkład jazdy na okres prac oraz tymczasową organizację ruchu na terenie naszej gminy w trakcie budowy, tak aby mieszkańcy jak najmniej odczuli utrudnienia. Mieszkańcy będą też na bieżąco informowani o zmianach i postępach prac – zapewnia burmistrz Ryszard Madziar. Kiedy dokładnie dla mieszkańców Wołomina rozpoczną się te rewolucyjne zmiany, dokładnie jeszcze nie wiadomo.
Niemniej jednak, w najbliższych miesiącach wykonawca inwestycji zajmie się uzyskiwaniem wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, które mają umożliwić rozpoczęcie prac modernizacyjnych już na początku 2014 roku. – Ponieważ projekt jest prowadzony w trybie „Projektuj i buduj”, to właśnie od uzyskania pozwoleń na budowę zależy dokładny termin rozpoczęcia prac – wyjaśnia Iza Bońska z Wydziału Organizacji i Komunikacji Społecznej UMiG w Wołominie.
– Podczas spotkania burmistrz Wołomina zadeklarował, że wykonawca może liczyć na pomoc ze strony miasta w przyspieszeniu wszelkich decyzji administracyjnych tak, aby budowa mogła ruszyć jak najszybciej. Prace będą wykonywane jednocześnie na jak największej liczbie obiektów. Prowadzone będą na dwie zmiany tak, aby maksymalnie skrócić przerwy w ruchu – dopowiada.
Wykonawca zapowiedział, że przy modernizacji pracować będzie ok. 2500 osób. Na inwestycji może skorzystać więc wiele lokalnych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność budowlaną.
Szczegółowe rozwiązania dotyczące modernizacji poznamy już za kilka miesięcy, kiedy to zostanie ukończony projekt.
Warto w tym miejscu przypomnieć, iż 19 grudnia 2012 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum firm Torpol, PUT Intercor i Polimex-Mostostal na modernizację linii kolejowej E75 Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne). Wartość kontraktu to niemal 1,6 mld zł. Wykonawca ma 33 miesiące na wykonanie prac. Projekt obejmuje 66,5 km linii kolejowej, od Rembertowa do Zielonki przez Wołomin aż do Sadownego. To modernizacja pierwszego odcinka linii Rail Baltica z Warszawy przez Białystok w stronę Litwy. Koniec prac planowany jest na wrzesień 2015 r.
/opr. R. Lewandowski,
Iza Bońska/