Trudny rok dla Łochowa, chociaż z deficytem, to również z dużymi wydatkami na inwestycje.
25 czerwca 2014 r. odbyła się zwyczajna sesja Rady Miejskiej w Łochowie. Radni po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Łochów za 2013 rok, sprawozdaniem finansowym za 2013 rok, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu, informacją o stanie mienia Gminy Łochów, stanowiskiem Komisji Rewizyjnej 12 głosami ZA przy 3 wstrzymujących się udzieliło absolutorium za 2013 rok burmistrzowi Łochowa Marianowi Dzięciołowi. W punkcie dot. omówienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Łochów za 2013 r. burmistrz Marian Dzięcioł przedstawił wybrane zagadnienia na temat budżetu oraz sytuacji i działań podjętych w tym trudnym roku 2013.
Dochody planowano na kwotę – 60.526.129 zł, a wykonano w kwocie 56.011.285,82 zł, czyli 92,54 % w tym: dochody majątkowe – planowano w kwocie 9.829.663 zł, a wykonano 7.802.013,62 zł, czyli w 79,37 % , dochody bieżące – planowano na kwotę 50.696.466 zł , wykonano w kwocie 48.209.272,20 zł, czyli 95,09 % .
Wydatki planowano w kwocie 67.906.956 zł, wykonano w kwocie 61.810.628,58 zł, czyli 91,02%, w tym: wydatki majątkowe planowano na 18.205.105 zł, wykonano 15.918.974,37 zł, czyli 87,44 % planu, a wydatki bieżące – planowano na kwotę 49.701.851 zł, wykonano na kwotę 45.891.654,21 zł, czyli 92,33 % planu. Jak z powyższego wynika bilans zamknięcia jest ujemny i wynosi 5.799.342,76 zł. Plan przychodów wynosił 10.626.842 zł, został zrealizowany w kwocie 9.897.693,08 zł tj. 93,14 % w tym plan kredytów i pożyczek ( 10.472.722 zł) wykonano w kwocie 9.743.572,09 zł tj. w 93,04 %, z czego na zadania realizowane z udziałem środków unijnych zaciągnięto kredyty i pożyczki w kwocie 2.566.585,43 zł. Plan rozchodów wynosił 3.246.015 zł, został zrealizowany w kwocie 3.245.779,40 zł tj. 99,99 %.
„Ubiegły rok był niezwykle trudny dla budżetu gminy. Na początku roku natknęliśmy się na kilka barier, które zagrażały wykonaniu.” – omawiał budżet 2013 r. burmistrz Marian Dzięcioł. Jedną z barier była zmiana zasady liczenia możliwości zaciągnięcia kredytów (nie może przekroczyć 60%) i wprowadzono nowy wskaźnik, że spłata nie może być większa niż średnia z ostatnich 3 lat. Łochów miał wysokość wskaźnika 8,5%. Aby wyprostować sytuację gmina przeprowadziła konsolidację kredytu wydłużając czas spłaty z 10 lat na 20 lat, co zmniejszyło roczne spłaty. Zwiększyło się zadłużenie i należy uważać przy planowaniu wydatków oraz nie można zbyt dużo inwestować. Podjęto też kolejne działania związane z odzyskiwaniem VAT, gdzie trzeba było wynając renomowaną firmę, która zajęła się skutecznym odzyskiwaniem. Dzięki temu gmina rok zakończyła bez żadnych zobowiązań. „Sytuacja jest dobra i dalej odzyskiwanie VAT trwa” -stwierdził burmistrz. Na obniżenie kosztów w samorządzie miała wpływ reorganizacja oświaty, gdzie podjęte działania spowodowały spadek z ponad 5 mln zł do 3,5 mln zł, czyli oszczędności 1,5 mln zł. „Do oświaty dołożyliśmy ogółem – 8.732.000 zł, ale to dotyczy nie tylko szkół, lecz również przedszkoli, żłobków, dowozu uczniów, itp. – chcę, by o tym wiedzieli mieszkańcy” – mówił burmistrz Łochowa. Oczywiście mimo tendencji spadkowej na inwestycje przeznaczono ok. 16 mln zł. Większość inwestycji Łochów robi przy dotacji z Unii Europejskiej. Jak podkreślał burmistrz samorząd od początku projektów unijnych wydał 100 mln zł. „Jednak to, co zrobiliśmy, to zostaje nasze” – stwierdza krótko burmistrz Marian Dzięcioł. „Prawdą jest, że będą to też kredyty spłacane przez nas i nasze dzieci jeszcze przez 20 lat. To prawda, ale spłacając będą mieć w domach światło, wodę, drogę dojazdową. Zbudowaliśmy dróg na ponad 30 mln zł. Będę bronił tego, co zrobiliśmy. W tej sytuacji mięliśmy wyczucie i zbudowaliśmy to, co mamy”. Następnie przedstawił inwestycje zakończone w ubiegłym roku m.in. budowę sali przy SP 3 z kompleksem boisk orlik, 5 mln zł na program kolektorów słonecznych na 487 instalacji, modernizacja stacji w Łosiewicach, modernizacja targowiska w Łochowie, wydatkowano 2 mln zł na drogi, itp. Największą inwestycją to rozbudowa oczyszczalni ścieków, 40 km sieci kanalizacyjnej, termomodernizacja z dofinansowaniem, przeznaczenie 0,5 mln zł na oświetlenie uliczne. Budują kolejne 3 km z PROW, a 4 obiekty będą w 2014 r. również będą miały termomodernizację. Do dużych osiągnięć zalicza rozwinięcie bazy sportowej, co bardzo uaktywniło gminę i jej mieszkańców. Burmistrz podziękował Pani skarbnik Krystynie Wetoszka, dzięki której sprawy finansowe były prawidłowo prowadzone. Następnie przewodnicząca Komisji Rewizyjnej radna Zuzanna Bańska przedstawiła informację o wykonaniu budżetu stwierdzając o pozytywnej opinii z wykonania budżetu i o przekazaniu wniosku o udzieleniu absolutorium dla burmistrza Łochowa. Jak się jednak okazało, jej wystąpienie wywołało długą dyskusję radnych, których zdaniem doszło do pewnej nieprawidłowości.
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie tj.: Bożena Gawrychowska – przewodnicząca, członkowie Elżbieta Dorota Głażewska i Henryk Kiereś w piśmie z dnia 22 kwietnia 2014 roku wydał pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Łochowa sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok.
Uchwała radni 12 głosami za przy wstrzymujących się 3 głosach przegłosowali udzielenie absolutorium burmistrzowi Łochowa Marianowi Dzięciołowi za wykonanie budżetu za rok 2013.
/J.Cz./