Sukces szkoleń dla pracowników samorządu Powiatu Wołomińskiego (22.11.2011)
Na początku listopada w Zielonce odbyła się konferencja podsumowująca realizację projektu pn. „E-Starostwo. Wdrażanie usprawnień zarządczych oraz szkolenie kadr Starostwa Powiatowego w Wołominie”. Brzmi nieco tajemniczo, ale uda się nam sprawę nieco przybliżyć.
Pracownicy Starostwa Wołomińskiego wzięli udział w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest zapewnienie optymalnej jakości wykonywania zadań publicznych w Starostwie Powiatowym w Wołominie poprzez usprawnienie zarządzania procesami ich realizacji oraz wzrost poziomu kompetencji pracowników. Cel miał zostać osiągnięty poprzez:
1/ opracowanie i wdrażanie odpowiednich systemów zarządzania i działania urzędu ( w punktach kancelaryjnych, opracowanie i wdrożenie procedury konsultacji społecznych, monitorowania poziomu satysfakcji klientów, procedury aktualizowania mapy organizacji pozarządowych na terenie powiatu).
2/ Cykl szkoleń podnoszących wiedzę i umiejętności urzędnicze, w tym studia podyplomowe (przeszkolonych miało być 150 osób, studia 12 osób).
3/ Wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy urzędami działającymi na terenie Powiatu Wołomińskiego (m.in. poprzez utworzenie strony internetowej promującej projekt oraz służącej wymianie dobrych praktyk). Działania dały pozytywny rezultat. Nastąpiło: zmniejszenie o 20% w stosunku do roku 2009 liczby uchwał Rady Powiatu uchylonych przez wojewodę, zmniejszenie o 5% w stosunku do roku 2009 liczby decyzji administracyjnych z zakresu budownictwa uchylonych przez wojewodę, wykonano ekspertyzę diagnostyczną i opracowanie zawierające wytyczne dotyczące pilotażowego wdrożenia systemu zarządzania jakością, o 10% wzrost poziomu satysfakcji klientów, wzrost o 10% liczby konsultacji społecznych – porównanie rok do roku. W 2010r. – 3, w ciągu 10 miesięcy 2011r. – 6, opracowano i wdrożono procedury aktualizowania „mapy aktywności” organizacji pozarządowych. W szkoleniach wzięło udział 163 pracowników.
Opracowania diagnostyczne oraz zaproponowane procedury są punktem wyjścia dla kompleksowego usprawnienia działalności pracy urzędu w przyszłości, gdyż projekt spowodował:
– wzajemne poznanie się pracowników, co sprzyja poprawie atmosfery pracy, kontaktów międzyludzkich,
– eliminację formalizacji pomiędzy wydziałami Starostwa, co ma wpływ na skrócenie czasu obsługi klienta (załatwiania spraw, realizacji zadań),
– poprawę komunikacji wewnętrznej,
– poprawę jakości obsługi klienta,
– impuls do wprowadzenia nowoczesnych narzędzi zarządzania,
– zacieśnienie współpracy z urzędami gmin i innymi urzędami administracji samorządowej. Z powyższego wynika, że należy kontynuować rozpoczęte działania i poszukiwać kolejnych rozwiązań, które zapewnia stały rozwój urzędników i dostosowanie Starostwa do zmieniających się wraz z rozwojem sytuacji potrzebom mieszkańców. Osobną sprawą jest rosnąca rola konsultacji społecznych oraz współpracy samorządów z organizacjami pozarządowymi. Padło wręcz stwierdzenie, że samorząd powinien dorosnąć do konsultacji, społeczeństwo musi dorosnąć ze swojej strony, a nie da się tego osiągnąć bez odpowiedniej wiedzy i szkoleń. Wydaje nam się, że tego rodzaju projekty poszerzają płaszczyzny porozumienia pomiędzy samorządem, a społeczeństwem i spełniły swoje zadanie. /J.Cz./