29 czerwca 2016 r. odbyła się sesja Rady Miejskiej w Łochowie. Jednym z punktów porządku obrad było zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2015 rok oraz udzielenie absolutorium burmistrzowi Gminy Łochów
Radni przyjęli jednogłośnie uchwałę, która zatwierdzała sprawozdanie finansowe Gminy Łochów za 2015 rok obejmujące:
– bilans z wykonania budżetu Gminy Łochów sporządzony na dzień 31 grudnia 2015 roku, wykazujący po stronie aktywów i pasywów sumę bilansową w kwocie 2.354.536,65 zł, wykazujący nadwyżkę z wykonania budżetu za rok 2015 w kwocie 2.976.228,64 zł,
– zbiorczy bilans Gminy Łochów sporządzony na dzień 31 grudnia 2015r., który po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą 148.301.234,62 zł,
– zbiorczy rachunek zysków i strat Gminy Łochów za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. wykazujący zysk netto w wysokości 9.951.404,65 zł.,
– zbiorcze zestawienie zmian w funduszu Gminy Łochów sporządzone na dzień 31 grudnia 2015 roku, wykazujące stan funduszu własnego w kwocie 129.863.423,91 zł wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Łochów za 2015 rok.
Po zapoznaniu się ze: sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Łochów za 2015 rok, sprawozdaniem finansowym za 2015 rok, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu, informacją o stanie mienia Gminy Łochów, stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, radni jednogłośnie udzielili absolutorium burmistrzowi Łochowa za 2015 rok.
Dochody wykonano w kwocie 65 469 805,81 zł, co stanowi 98,42% planu, w tym planowane dochody własne 59 560 095 zł wykonano w kwocie 58 517 442,60 zł (98,25% planu). Plan wydatków przewidywał kwotę 64 729 142 zł, a zrealizowano je na kwotę 62 493 577,17 zł (96,55% planu). Realizacja inwestycji: zaplanowano kwotę 14 391 367 zł (22,23% ogólnego planu wydatków budżetowych), a wydatkowano 13 591 056,19 zł, co stanowi 94,44% kwot planowanych. Wydatki bieżące budżetu zrealizowano w kwocie 48 902 520,98 zł – 97,15% planu.
Zadłużenie gminy na koniec 2015r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 31 256 788,05 zł z terminem spłaty w roku 2016 i latach następnych.
W podsumowaniu przedstawionym przez Zofię Bańską przewodniczącą Komisji Rewizyjnej stwierdzono, że burmistrz realizując zadania związane z wykonaniem budżetu Gminy Lochów za 2015 r. prowadził oszczędną gospodarkę środkami publicznymi, w związku, z czym Komisja wystąpiła z wnioskiem do Rady Miejskiej o udzielenie absolutorium. Wyniki finansowe i omówienie wykonania budżetu przedstawił obecny burmistrz Łochowa Robert Gołaszewski. Jak stwierdził, dziękując radnym po udzieleniu absolutorium, budżet był przygotowany przez poprzedniego burmistrza śp. Mariana Dzięcioła, ale jako radny tej i poprzedniej kadencji pracował na to, aby budżet został dobrze wykonany. Przewodniczący Rady Andrzej Suchenek poprosił zebranych o uczczenie minutą ciszy pamięci byłego burmistrza Mariana Dzięcioła. Następnie podziękował za wkład pracy i wysiłek zastępczyni burmistrza Urszuli Kalinowską, która w większości odpowiadała za realizacje budżetu 2015 r. z racji choroby burmistrza. Wszyscy zebrani podziękowali obecnej radnej Urszuli Kalinowskiej oklaskami.
/Janina Czerwińska/