ggg

Edukacja konsumencka – mamy prawo wiedzieć i znać swoje prawa

Fundacja Kreatywni z siedzibą w Słupnie w ramach pozyskanych środków finansowych z Budżetu Zarządu Województwa Mazowieckiego Umowa Nr W/UMWM-UU/UM/KM/4650/2024 zadanie „Mamy prawo wiedzieć i znać swoje prawa“ w okresie od maja 2024 do 10 grudnia 2024
zrealizowała działania z zakresu edukacji konsumenckiej skierowanej do dwóch grup społecznych Seniorów zamieszkałych na terenie woj mazowieckiego, w tym powiatu wołomińskiego, legionowskiego
i wyszkowskiego oraz uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i szkół średnich.

Działania w projekcie były odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby osób starszych oraz młodzieży, która szczególnie w dzisiejszych czasach często samodzielnie realizuje zakupy w formie zdalnej poprzez sprzedaż internetową. Celem projektu było podniesienie wiedzy i świadomości w obszarze prawa konsumenckiego. Wszechstronna edukacja dotyczyła zwiększenia świadomości konsumentów bez względu na wiek, w tym szczególnie seniorów i młodzieży w zakresie metod rozpoznawania i unikania nieuczciwej konkurencji oraz ryzyka nierzetelnych praktyk rynkowych. Warsztaty z edukacji konsumenckiej były prowadzone przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta z powiatu wołomińskiego i legionowskiego, psychologów oraz prelegentów posiadających wiedzę na temat praw konsumentów. Podczas warsztatów przekazane zostały Seniorom najważniejsze informacje związane z zakupem produktów, obsługą lokat oszczędnościowych i kont bankowych. Dodatkowo uczestnicy poznali z jakich form pomocy mogą skorzystać w przypadku stania się ofiarami oszustwa. Ponadto poznali różne możliwości skorzystania z odpowiednich porad i działań oferowanych przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta, a także druki wniosków oraz dokumenty, które należy dołączyć do konkretnego wniosku. Z kolei psycholog opowiadał o manipulacji, perswazji, czynnikach chroniących jak i możliwych konsekwencjach psychologicznych/zdrowotnych powyższych aspektów. Istotnym punktem warsztatów edukacyjnych była wymiana wzajemnych spostrzeżeń odnośnie problemów z jakimi mogą się spotkać Seniorzy, a nawet już się spotkali.
Tematyka przewodnia spotkania dotyczyła:
-kupna towarów w sklepie stacjonarnym i poza nim, np. na pokazach, sprzedaży wysyłkowej;
-informacji o obniżkach cen;
-niezamówionych świadczeń;
-reklamacji (jak je składać i czego możemy żądać od sprzedawcy);
-odstąpienia od umowy (terminy, forma, skutek, koszty);
-świadomych zakupów, czytania etykiet;
-seniora aktywnego, ale zarazem bezpiecznego cyfrowo;
-metod działań oszustów bankowych.
W ramach realizowanego zadania 24.10.2024 roku Fundacja zorganizowała konferencję, w której wzięło udział 120 osób w różnym wieku, w tym przedstawiciele Zarządów Radzymińskich Organizacji Pozarządowych działających na rzecz Seniorów oraz Seniorzy z Powiatu Legionowskiego. W trakcie konferencji Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta oraz Psycholog -odpowiadali na zadawane przez uczestników pytania dotyczące Praw Konsumenckich każdego obywatela.
Pomimo, że działania w ramach realizowanego projektu dobiegają końca to pozyskaną wiedzą i informacjami będziemy wspierać osoby, które zgłoszą się z zapytaniem do Fundacji Kreatywni w formie zapytania Kreatywni .2015@wp.pl
Dziękujemy Wszystkim Osobom biorącym udział w warsztatach z zakresu ,,Edukacji Konsumenckiej.
Dziękujemy Gminie Radzymin za zapewnie finansowego wkładu własnego wymaganego w ramach realizowanych działań dot. Umowy nrPIPS.526.306.2024.

115 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
Za nami finał projektu „Słowacki. Poeta, myśliciel, człowiek”

W środę, 27 listopada br. w Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Heleny i Stefana Nasfeterów w Wołominie odbyło się finałowe wydarzenie,...

Zamknij