ggg ggg ggg

Tunel w Kobyłce oficjalnie oddany do użytku!

W miniony czwartek, 23 listopada w obecności m.in.: Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela, Starosty Wołomińskiego Adama Lubiaka oraz Burmistrz Kobyłki Edyty Zbieć dokonano otwarcia tunelu pod torami linii Warszawa – Białystok. Kolejna inwestycja PKP PLK S.A. w Kobyłce zwiększyła poziom bezpieczeństwa na torach i usprawniła komunikację w mieście.

Od ubiegłego tygodnia mieszkańcy Kobyłki korzystają już z nowego tunelu pod torami linii Warszawa – Białystok.
Dostępna jest jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę, chodnik i ścieżka rowerowa. Dzięki budowie tunelu, pod torami został poprowadzony nowy odcinek ul. Orszagha o długości 800 m.
Bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowanie zapewnia lepszą komunikację między obiema częściami miasta, wzrosło też bezpieczeństwo ruchu pociągów. Kierowcy nie muszą już czekać przy zamkniętych rogatkach na dotychczasowym przejeździe w al. Jana Pawła II. Inwestycja za 46 mln zł współfinansowana była ze środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– Jako gospodarz miasta czuję, że to historyczny moment. Mamy już dwa bezkolizyjnie przejazdy, łączące bezpiecznie dwie strony miasta Kobyłka. Żadna ze służb ratowniczych – pogotowie, straż czy policja nie straci cennych minut na staniu przed zamkniętymi rogatkami czy podczas objazdu. Wszystkim wspierającym składam podziękowania. A nam mieszkańcom życzę miłego użytkowania tunelu – powiedziała Burmistrz Kobyłki Edyta Zbieć.
Przypomnijmy, że tunel pod torami to drugie z bezkolizyjnych skrzyżowań, jakie PKP PLK S.A. udostępniły w tym roku w Kobyłce. Od lipca mieszkańcy korzystają już z nowego wiaduktu nad linią kolejową, który powstał w pobliżu przystanku Kobyłka-Ossów. Bezpieczną komunikację zapewnia jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy. Dzięki inwestycji przebudowano też odcinki ulic: Jasińskiego i Poniatowskiego.
W ramach prac w Kobyłce przebudowany został także układ ulic: Warszawskiej i Granicznej. Po obu stronach linii kolejowej, nad ul. Orszagha, powstały dwa wiadukty drogowe oraz dojazdy. Dzięki temu mieszkańcy zyskali dodatkowe możliwości wygodnej komunikacji w mieście.
– Kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Kobyłce pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców. Tunel i przebudowane sąsiednie ulice usprawniają ruch w mieście. Zwiększa się także bezpieczeństwo podróżowania koleją. W ostatnich latach, dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, na mazowieckim odcinku linii Rail Baltica powstało dwanaście wygodnych i bezpiecznych bezkolizyjnych skrzyżowań – podkreślił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.
– Budowa nowoczesnej linii Rail Baltica zmienia obraz kolei we wschodniej części województwa mazowieckiego. Przybyło bezpiecznych, bezkolizyjnych skrzyżowań, na czym zyskują pasażerowie pociągów i kierowcy samochodów. Tunele, wiadukty oraz przejścia podziemne to ułatwienie w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców miejscowości położonych przy linii kolejowej – ocenił Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotr Majerczak.
– Tunel w Kobyłce to kolejna inwestycja na terenie Powiatu Wołomińskiego, która w zdecydowany sposób udrożni ruch, a w szczególności w mieście Kobyłka oraz przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dziękuję Panu Ministrowi oraz wszystkim zaangażowanym, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Cieszę się, że mogłem uczestniczyć w procesie tego przedsięwzięcia – powiedział Starosta Wołomiński Adam Lubiak.
Proces budowy tunelu ze szczególną uwagą śledziły także władze samorządowe Kobyłki. Burmistrz Edyta Zbieć uczestniczyła m.in. w odbiorze technicznym tunelu, który nastąpił we wtorek, 21 listopada. – W trosce o komfort mieszkańców zgłosiliśmy jako Urząd Miasta kilka usterek – podkreśla Burmistrz Kobyłki zastrzegając, że na tym jeszcze nie koniec działań ze strony kobyłkowskiego magistratu w zakresie poprawy komfortu kierowców. Warto nadmienić, że w budżecie miasta na 2024 rok umieszczono realizację budowy zjazdu, który połączy tunel PKP z ulicą Warszawską.
– Chcemy umożliwić mieszkańcom dotarcie do parkingu „Parkuj i Jedź” po tej stronie torów. Realizacja rzeczonego zjazdu, (na który mamy już wszystkie potrzebne dokumenty, aby ogłosić w trybie pilnym postępowanie przetargowe) nie mogła być przez nas rozpoczęta przed zakończeniem budowy tunelu. Obecnie, po zakończeniu budowy, jesteśmy w stanie w ciągu kilku miesięcy zapewnić zjazd z tunelu i dostęp do wybudowanych przez miasto miejsc parkingowych. Rozmawiamy również z właścicielem działki po tej stronie Kobyłki (od strony Urzędu Miasta), aby na czas wybudowania zjazdu z tunelu wydzierżawić działkę pod parking – podkreśla Burmistrz Kobyłki Edyta Zbieć.
Wiadukt i tunel w Kobyłce to ważne inwestycje nie tylko z punktu widzenia kierowców, ale też wpisujące się w rozwój infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Jak informuje Rzecznik Prasowy PKP PLK S.A. Tomasz Łotowski – w latach 2019-2023 na linii kolejowej pomiędzy Warszawą, a granicą województwa mazowieckiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybudowały łącznie 12 bezkolizyjnych przepraw przez tory. W ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” powstało 7 wiaduktów drogowych, 2 tunele pod torami i 3 przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Łączna wartość tych inwestycji to
347,6 mln zł netto.
Budowa skrzyżowań dwupoziomowych współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” – CEF. (Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl).

/opr. KW; źródło: PKP PLK S.A.;
foto: ZP PKP PLK S.A.; UM Kobyłka/

648 views

Zamieścił: admin

Udostępnij ten artykuł na
Przeczytaj poprzedni wpis:
„Święta Jadwigo proszę naucz nas…”

23 listopada 2023 roku zapisze się w historii Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Tłuszczu, jako jeden z najważniejszych momentów....

Zamknij