W dniu 13 lutego w budynku Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ząbkach odbyło się spotkanie w sprawie „Określenia przebiegu projektowanej Wschodniej Obwodnicy Warszawy – przyszłej trasy ekspresowej S17 na odcinku węzeł „Drewnica” (z węzłem) na drodze S-8 – węzeł „Zakręt” (bez węzła) na drodze nr 2”.
W spotkaniu uczestniczyli Janusz Werczyński- burmistrz Marek, Artur Murawski – zastępca burmistrza Ząbek, przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie – Grzegorz Hermanowski – inwestor, a także przedstawiciele Firmy JACOBS Polska, jako jednostka projektowa: Grzegorz Bistuła – Prószyński – zastępca naczelnika wydziału ochrony środowiska, Małgorzata Tarnowska rzecznik prasowa oddziału oraz Katarzyna Wójcicka, Iwona Rękiewicz, Jakub Skiba. Spotkanie miało charakter wyłącznie informacyjny, podczas którego zapowiedziano formalne konsultacje społeczne powyższej kwestii w ramach tzw. postępowania administracyjnego zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowym uwarunkowaniu realizacji inwestycji. Konsultacje wśród społeczeństwa przeprowadzała będzie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska za kilka miesięcy. Projekt zakłada dwa warianty przeprowadzenia trasy w rejonie Ząbek.
Wariant zielony – wschodni i czerwony- zachodni o długości w granicach administracyjnych Ząbek odpowiednio 1,6 i 2,3 km. Dla każdego z wariantów przebiegu trasy przewidziano dwie propozycje rozwiązania węzła „Ząbki”- powiązanie z drogą 634 zlokalizowane pomiędzy obecnym rondem z drogą 631, a linią kolejową do Rembertowa lub z drogą wojewódzką 631 (ul. Piłsudskiego i ul. Żołnierska) na wysokości ul. Szwoleżerów. Na podstawie przeprowadzonych analiz dotyczących emisji hałasu, w żadnym z wariantów nie następuje narażenie zabudowy mieszkaniowej na ponadnormatywny hałas i w związku z tym ekranowanie trasy głównej nie będzie konieczne.
Przebieg wschodni (zielony) – preferowany jest przez władze miasta ponieważ oddala trasę od zabudowy i minimalizuje negatywne oddziaływanie na zabudowę mieszkaniową i w mniejszym stopniu ingeruje w obszary leśne Ząbek. Jednocześnie zastępca burmistrza negatywnie ocenił przedstawioną przez projektantów propozycje powiązania nowej trasy z układem dróg wojewódzkich na wysokości ul. Szwoleżerów, bo to wiązało by się z obciążeniem tej ulicy dodatkowym ruchem tranzytowym w kierunku Warszawy co byłoby dużą uciążliwością dla mieszkańców ulicy Szwoleżerów. Tworzyłyby się korki.
W ramach budowy trasy ekspresowej zostaną zlikwidowane dwa istniejące przejazdy kolejowe na linii kolejowej Ząbki-Zielonka tj. w ciągu drogi wojewódzkiej 631 i w ciągu ul. Kolejowej. Ulica Kolejowa ma zostać przedłużona po północnej stronie torów i podłączona do drogi 631 w sposób bezkolizyjny.
Projektanci oczekują na uwagi i wnioski mieszkańców do zaprezentowanych rozwiązań. Wnioski można przesyłać pocztą zwykłą, faksem lub pocztą elektroniczną w terminie do 25 lutego na adres Jacobs Polska Sp. z o. o. Al. Niepodległości 58, 02-626 Warszawa Fax. (22) 564 06 01, e-mail: warsaw@jacobs.com.
Materiały z konsultacji i formularze wniosków można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miasta Ząbki www.zabki.pl oraz na stronie inwestora www.gddkia.gov.pl oddział w Warszawie.
Joanna Wysocka
fot. Bogdan Śladowski